Hundraåriga kakor återuppstår på Amazon

När Leaf Brands skakar nytt liv i Hydrox-kakan, Oreos föregångare, gör man det med hjälp av Amazon. Dels för att få tillgång till ett nationellt distributionsnätverk men även för att slippa dyra omkostnader.

Förra året meddelade Pepsi och Coca Cola att man skulle lansera läskedrycker som enbart skulle säljas på Amazon. Pepsi introducerade en helt ny läsk i Pepsi True medan Coca Cola dammade av en gammal trotjänare vid namn Surge. En dryck som slutade att tillverkas tolv år tidigare.

De båda läskgiganterna är inte ensamma om att utesluta den fysiska handeln för att använda en av världens största e-handlare som skyltfönster. Leaf Brands, tillverkare av den återuppståndna kakan Hydrox som har mer än hundra år på nacken, väljer att gå samma väg.

Annons
Annons

Leaf Brands köpte rättigheterna till kakan förra året av Kellogs, som slutade sälja kakan för flera år sedan, och satte igång med tillverkningen för en dryg månad sedan. Istället för att försöka få ut kakorna den traditionella vägen via butiker och stormarknader föll valet istället på Amazon.

– Hydrox har en enorm skara av fans som inte haft tillgång till produkten på åtta år. Vi ville hitta en lösning för att få ut kakorna till dem så fort som möjligt och Amazon når överallt i USA utan några problem, säger Cody Sheean, marknadsföringschef på Leaf Brands till Internet Retailer.

Slipper dyra kringkostnader

Amazon köper Hydrox-kakan till grossistpris och sköter sedan försäljningen ut till kund. Den 9 september började e-handlaren att ta emot förbeställningar och i förra veckan skickades de första lådorna ut till kaksugna kunder. Än så länge har Amazon lagt tre beställningar då kakan sålt som smör i solsken.

Att Leaf Brands valt att sälja via Amazon beror inte enbart på att man vill kunna nå stora delar av USA på ett smidigt sätt. Det är även en kostnadsfråga. Stormarknader kräver ofta betalt av tillverkarna för att de ska få ut sina produkter på butikshyllorna.

Enligt Sheean krävde en stor mataffär nyligen mer än 100 000 dollar bara för att plocka in Hydrox-kakan i sortimentet.

– Att butiker kräver betalt för hyllplats är ett stort hinder för mindre företag som oss. Amazon däremot tar inte betalt som en traditionell återförsäljare gör.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!