Hur Googles kommande sökalgoritm-revidering påverkar din nätbutik

Vi har tidigare nämnt att Google hela tiden uppdaterar och justerar sin sökalgoritm, den algoritm som bestämmer vad som kommer synas i sökresultaten.

Hur stor förändring som sker varje gång anges ofta i hur många procent av sökresultaten som ändras. Den senaste uppdateringen påverkar 12 procent av alla sökresultat. Det är alltså en ganska stor justering av algoritmen.

Annons

Även om denna revidering inte är riktad mot e-handelssidor, utan mer åt innehållssidor och framförallt spam-sidor, så påverkas givetvis alla typer av webbsidor. Googles sökalgoritm riktas aldrig mot en viss typ av sidor, utan det handlar om en allsmäktig algoritm som ska sortera ut hela webben.

Kopior, kopior, kopior

Vad är det då Google har ändrat? Som vanligt berättar Google mycket lite om vad de gör för justeringar i sin algoritm. Detta eftersom att de som försöker manipulera sökresultaten annars får för mycket kött på benen. De berättar dock om övergripande förändringarna när de gör stora justeringar, som i förra veckan.

Denna gång har de fokuserat mycket på duplicerat innehåll. Det vill säga innehåll som finns på flera olika webbplatser (domäner). Google skriver följande på sin blogg:

"This update is designed to reduce rankings for low-quality sites—sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful. At the same time, it will provide better rankings for high-quality sites—sites with original content and information such as research, in-depth reports, thoughtful analysis and so on."

Webbplatser som har mycket unikt och eget material kommer alltså att flyttas upp ibland sökresultaten, i och med denna uppdatering. Webbplatser med mycket kopierat innehåll och material som Google även finner på andra sidor kommer bli lidande och flyttas ned i sökresultaten.

Vad betyder detta för dig som E-handlare?

För den stora majoriteten betyder det förmodligen inga större förändringar. Speciellt eftersom denna uppdatering först rullats ut i USA. Den är alltså inte aktiv i Europa ännu. Google planerar dock att, efterhand, rulla ut denna algoritm-ändring även här.

Annons

Denna revidering belyser dock något som många av oss redan vet. De webbsidor och e-handelssidor med mycket eget innehåll, material och bilder favoriseras av Google.

Vi bör alltså undvika, även om det är bekvämt, att sno hela eller delar av t.ex. någon annans köpvillkor, produkttexter, bilder m.m., då detta i slutändan kan straffa sig. De som istället tar sin tid och producerar sitt eget innehåll kommer med större sannolikhet att gå ut som vinnare i sökresultaten.

Nu är det givetvis inte så enkelt men det är en positiv tanke att ha när man sitter sent in på kvällarna och filar på sin nätbutik.

Källa (googleblog)

Annons