Hur ICA ser på framtidens handel och E-handel

Att matjätten ICA just nu satsar stort på e-handel är ett faktum. De rullar ut lokala nätbutiker på Matvaran.se och har sedan tidigare e-handel med specialvaror på ICAhemma.se. Men hur ser deras e-handel ut om fyra år?

ICA:s investering i digital handel fortsätter och senare i år skall en bred satsning på just e-handel rullas ut. Detta med en ny plattform som alla ICA-handlare ska kunna ta del av. Målet är att bli marknadsledande på nätet.

Med tanke på ICA:s nysatsning kring e-handel kan det förstås vara intressant att få se deras framtidsvision gällande näthandel. I december släppte företaget en film som visar en vision över dagligvarujättens marknadsföring och kommunikation i framtiden.

Annons

Vara där kunderna är

Filmen är framtagen av byrån Ronnestam och sägs vara en del i en strategisk och taktisk prototyp för ICA. Målet skall ha varit att skapa ett visuellt underlag för den strategi som ska leda ICA och deras affär och kommunikation in i framtiden.

Visionen är placerad år 2018 och vid lanseringen av filmen hade Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på ICA, följande kommentar:

– Vi ska vara där våra kunder finns och där de vill möta oss. ICA ”Next Generation Marketing” är en prototyp som visar vår strategiska inriktning och vägval inom marknadsföring och kommunikation. I processen har vi tittat på trender och möjligheter inom den digitala utvecklingen och vävt samman det med vår gedigna kunskap om kundbeteenden och befintlig marknadsföring, sade Håkan Sjöstrand.

Källa: DM

Annons