Reportage: Hur Norges största e-handel håller sajten levande

Kompetens från tre länder krävs för att göra Kompletts hemsidor redo för framtidens handel.

Förra året omsatte Komplett Group 6,7 miljarder norska kronor, och trots, eller kanske på grund av, sin storlek har Komplett traditionellt sett satsat på att bygga alla plattformar själv. Så är det fortfarande, även om koncernen vuxit både geografiskt och i antalet företag. Och i takt med att e-handlaren blir allt större växer också behovet av kunnig personal. Sedan ett par år tillbaka har ledningen i norska Sandefjord fått vända sig till både Polen och Vitryssland för att få tag på den personal som krävs.

- Vi märkte rätt fort att vi var tvungna att röra oss utanför Sandefjord för att hitta rätt kompetens. Vi hittade en del personer i Oslo men de räckte inte heller, förklarar Marius Valle-Olsen, avdelningschef för webben på Komplett.

Annons

Personalen i de olika länderna håller kontakten framför allt via Skype 

I dag arbetar ett 50-tal personer med att bygga hemsidorna inom Komplett-koncernen. Utöver Sandefjord och Oslo finns personalen i Minsk och Poznan. För att det ändå ska kännas som en gemensam arbetsplats och ett gemensamt företag har man infört ett kamerasystem som gör att alla anställda kan se varandra i realtid och varje morgon har alla team egna morgonmöten över Skype.

- Kulturen kan skilja sig en del åt mellan länderna. På det här sättet försöker vi få in alla i samma företagskultur och göra så att alla känner sig inkluderade, förklarar Marius Valle-Olsen.

Varför har Komplett vänt sig till just Polen och Vitryssland? Det finns ju länder i till exempel Asien som är kända för att ha hög kompetens inom IT.

- Jag tror att det är en trend att ha allt närmare, men samtidigt handlar det ju om vad det kostar. Sen är det tidsskillnaden också. Bara att ha en skillnad på en timme är ibland ett problem så att vara i en annan världsdel skulle inte fungera.

Planerar för Black Friday 2016

Den senaste tiden har utvecklarna hos Komplett lagt mycket energi på att se till att göra alla sajter responsiva och på att bygga en bra hemsida till Komplett Apotek, som krävde särskilt säkra lösningar för att godkännas för läkemedelsförsäljning enligt den norska lagen.

Är det stor skillnad på att bygga sidor för de olika nordiska länderna?

- Vi försöker att bygga en plattform att utgå från. Sedan kan det till exempel skilja en del mellan vilka betalsätt som föredras i de olika länderna.

Annons

Varje morgon samlas personalen i de tre länderna för gemnsamma morgonmöten 

Marius Valle-Olsen anser att det finns flera fördelar för en koncern att göra sina sidor själv. Till exempel har företaget möjlighet att snabbt genomföra ändringar i den händelse det skulle behövas. Men att utveckla plattformar är också ett arbete som är krävande, inte minst i tider när Black Friday nyss passerat och julhandeln står för dörren. Det här året innebar Black Friday en besöksökning med 150 procent redan den första timmen hos Komplett, och det kräver förstås att hemsidorna kan hantera en tillfällig ökning.

- Nu tänker vi redan på Black Friday 2016. Och då känner vi att det inte är lönt att tänka dubbelt så stort, utan snarare ännu större. Man måste bygga för framtiden, säger han.

Vad skulle du säga är ert huvudsakliga fokus just nu?

- Att göra sajten mer flexibel. Det ska vara lätt för medarbetarna att lägga upp information och kampanjer. E-handel handlar ju mycket om innehåll.

Annons