Hur du inte vill att anställda skall kommunicera med dina kunder

Vi lever i en starkt uppkopplad värld. Sociala medier gör att ett företags felsteg kan spridas snabbt till tusentals, om inte miljoner, potentiella kunder. Utöver vanliga misstag som ett företag kan råka ut för, t.ex. kunder som känner sig felaktigt hanterade, så kan även dina anställda känna sig felaktigt behandlade. Detta kan potentiellt vara lika illa som en arg kund visar det sig. Speciellt om de missnöjda anställda väljer att framföra sina klagomål till dina kunder.

Bilden ni ser ovan, och som finns i högre upplösning här, visar på ett sådant exempel. En förmodligen mycket missnöjd anställd har valt att dela med sig av sin frustration och skrivit "Tack för mig SKITJOBB" inne i en kunds paket. Tjejen som fick paketet (@kamrat) tog, som tur är, det hela med en klackspark. Hon berättar dock att hon fick lite dåligt samvete av att först ha skrattat åt meddelandet. Förmodligen var den anställde ganska irriterad om man går så långt som att skriva i en kunds paket.

Annons

Även om denna historia kanske slutar här, och personen som var ansvarig för detta förhoppningsvis hittat ett annat jobb, så visar det på hur viktigt det är att alla trivs på företaget. För en person kan göra mycket skada i dagens globala samhälle. Om inte annat så bör ett e-handelsföretag ha bra omvärldsbevakning för att stävja potentiella eldar som pyr i de sociala medierna.

Foto: @kamrat

Annons