Annons

Hur man säljer batterier på nätet för 40 miljoner Joakim Eliasson och Henrik Malis

Helgläsning: Hur man säljer batterier på nätet för 40 miljoner

2016-03-12 08:20

Från ölkväll i soffan och testbutik på Blocket till internationell e-handel med 40 miljoner i omsättning. Vi har träffat herrarna bakom Batteriexperten som inom kort ska expandera till Tyskland, Finland och England.

Ägarna av Batteriexperten Joakim Eliasson och Henrik Malis lärde känna varandra under gymnasietiden och har sedan dess haft flera mer eller mindre lönsamma företagsprojekt ihop. Genom åren har de bland annat sålt parfym på torg och monterat Ikea-möbler mot betalning. Men det företagsmässiga genombrottet kom med Batteriexperten som såg dagens ljus 2006.

- Jag beställde lite kamerabatterier från USA, det var jättedyrt här hemma då. Det var ju onödigt av mig att köpa fler batterier än vad jag behövde men vi testade att lägga ut dem på Blocket. Och sen satt vi hemma i soffan med en öl i handen och tänkte, men vafan, vi gör en hemsida, berättar Henrik Malis, som också är företagets VD.

Samma personer sköter både plock och pack

Den första hemsidan bestod mer eller mindre av ett kontaktformulär på Blocket, som Joakim och Henrik skötte under kvällar och morgnar. Om någon gjorde en beställning levererades batteriet tre veckor senare.

- Det här var ju -06 så det funkade rätt bra på den tiden. Vi hade som ett mål att ha en beställning om dagen. Det var så vi startade, säger Henrik.

Hörapparatsbatterier bland storsäljarna 

2008 sade Batteriexpertens två ägare upp sig från sina ordinarie jobb och satsade helhjärtat på sin e-handel. Företaget har vuxit stadigt och bytt lokaler flera gånger. Joakim och Henrik har fått sällskap av en växande personalstyrka som snart väntas vara uppe i åtta personer.

Batteriexperten har utsetts till Årets e-handlare, något ägarna tror beror på bland annat sin uppskattade kundtjänst

Ambitionen att få en beställning om dagen har utökats till att 400-500 beställningar trillar in varje dag. Och detta är alltså trots att Batteriexpertens sortiment uteslutande innehåller laddare och batterier. Bland storsäljarna finns mobilbatterier, verktygsbatterier, kamerabatterier, datorbatterier och, kanske något oväntat, batterier till hörapparater.

-Hörapparater är en sådan där förbrukningsvara som man behöver kontinuerligt, så det är vår största enskilda produkt, säger Henrik.
- Tittar man på mobiltelefoner eller datorbatterier så byter du kanske en eller två gånger sen skaffar du en ny produkt. Hörapparat har du ju under en längre tid, håller Joakim Eliasson med.

Batterier till hörapparater är riktiga storsäljare

Batteriexperten har haft sin nuvarande lokal, som ligger i en före detta tryckerilokal i Halmstad, sedan 2014. Det är dock oklart hur länge den kommer att räcka till, även om utrymmet kändes fullt tillräckligt och mer därtill när företaget flyttade in.

- Det var samma känsla även vid de andra flyttarna. Att det här är alldeles för stort, det kommer inte att funka, vi kommer aldrig att fylla det. Och det var samma sak här. Men nu har vi fått riva en vägg för att få plats med allt, säger Joakim.

För närvarande finns Batteriexperten i Sverige, Norge och Tyskland. I Tyskland finns dock bara just batterier till hörapparater i sortimentet för närvarande, även om det ska utökas till ett fullskaligt sortiment så småningom. Om ett halvår eller så är planen att också ta klivet in i Finland och England.

Henrik Malis och Joakim Eliasson har känt varandra sedan gymnasietiden

Varför valde ni att gå in i just Tyskland, och inte till exempel Danmark som nästa land?

- Ja, det ligger ju nära, men vi tyckte att det var bättre att satsa på ett land som är tio gånger större än Sverige än ett land som är hälften så stort. Det är ett tufft klimat i Danmark med mycket e-handlare och så. Så det får komma senare på listan, säger Henrik.

Går hem hos äldre män

För verksamhetsåret som tog slut i april 2015 kom Batteriexperten upp i en omsättning på nära 32,5 miljoner kronor, och vid april i år är prognosen satt till 40 miljoner.

Annons
Annons

Hur lyckas man omsätta 40 miljoner när man säljer produkter som ibland kostar 29 kr?

- Det är många bäckar små. Vi har mer än 400 000 kunder och väldigt många återkommande kunder. Sen är vi ju gamla i gemet. Vi har ett väldigt starkt varumärke och vi konverterar bra, säger Henrik och berättar att Batteriexperten bland annat satsar på att marknadsföra sig genom radioreklam och vanliga brevutskick.

Batteriexperten har nyligen utökat lagerytan - bland annat för att allt emballage ska få plats 

- Sen är ju priset en del. Om man köper ett mobilbatteri i en butik idag kan det ofta kosta 400 kronor. Vi kan ta 99 kronor, säger Joakim.

Men är det inte svårt för er att få bra marginaler när ni säljer varorna så mycket billigare?

- Jo, men det funkar. Vi kan ju inte växa med förlust utan det är alltid resultatfokuserat. Men vi lägger hellre pengarna på marknadsföring än att spara dem på hög. Vi tycker att det är viktigare att växa, säger Henrik.

Batteriexpertens ägare har märkt att företaget särskilt går hem hos äldre män, något de tror beror på att yngre personer är mer benägna att köpa en ny produkt istället för att byta batteriet.

- Ju yngre man är desto mer slit och släng. Ju äldre man är desto mer vill du behålla det du har. Man är nöjd med tekniken och byter hellre ett batteri. En kvalificerad gissning, men jag skulle tro att det ligger något i det, säger Henrik.
- Men tittar du på till exempel datorbatterier så finns det ju högkapacitetsbatterier. Om du då inte är nöjd med drifttiden så kan du ju byta till ett med längre drifttid, säger Joakim.

Mellan 400 och 500 beställningar kommer in varje dag

Kompletterar varandras personligheter

I nuläget har Batteriexperten några tusen olika sorters batterier till 115 000 produkter i sitt sortiment, och utbudet växer hela tiden. Om en kund är på jakt efter något annat än det som finns på sidan gör Joakim och Henrik gärna en beställning. Batteriexperten har två år i rad fått utmärkelser för sin e-handel från prisjämförelsesajten Pricerunner och Joakim och Henrik är stolta över sin kundtjänst som alltid gör vad den kan för att kunderna ska bli nöjda och komma tillbaka.

- Vi försöker att hjälpa våra kunder. Det tycker vi är jätteviktigt, säger Henrik.

Personalen har ett schema som visar vems tur det är att fixa frukost

Joakim och Henrik har inte bara arbetat ihop under lång tid, de umgås även på fritiden och åker ibland på semestrar ihop. De båda vännerna är överens om att deras personligheter kompletterar varandra på ett sätt som är utmärkt för företaget.

- Vi är väldigt olika och det tror jag är en förutsättning om man ska jobba tajt så länge utan att börja bråka. Joakim är väldigt noggrann, systematisk och ordningssam, säger Henrik.

Joakim fyller i:

- Du är ju tvärt om. Du sticker iväg, så strukturen är kanske inte din starka sida. Men du hittar på saker hela tiden, och det är väl det som är drivet framåt.

Batteriexperten ligger i en före detta tryckerilokal i Halmstad

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter, har en ny responsiv sajt med skräddarsydda funktioner som ska förenkla kundernas klubbval.

Annons
Annons

Brexit: "Nytt avtal kommer att vara ett hinder för e-handeln"

Bring Mail Nordics VD Esa Tielinen förutspår följderna av Storbritanniens utträde ur EU.

Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Den snabbväxande matleveranstjänsten har sett tillväxten öka med 10 000 procent det senaste året och nu väntar fortsatt expansion.

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Vi förutspådde en kass orderingång men i år tog nubben verkligen musten ur e-handeln.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Blocket ska locka hemmafixare med inredningsexpert

Begagnatsajten ska tillsammans med bloggaren och TV-profilen Isabelle McAllister producera innehåll för sina respektive kanaler.

Boxpionjär på nedgång - andra varselomgången i år

Skönhetsföretaget Birchbox har avskedat totalt 80 personer sedan januari.

Shopping med kameran när Pinterest e-handelssatsar

Den digitala anslagstavlan, som har drygt 100 miljoner användare, rullar ut sin köpknapp på webben och lanserar en virtuell kundvagn.

Annons
Annons
Klarna ger kunderna mer kontroll över fakturan

Klarna ger kunderna mer kontroll över fakturan

Betalbolaget låter nu kunderna frysa fakturan.

Nordicink lägger vantarna på ytterligare en konkurrent

Nordicink lägger vantarna på ytterligare en konkurrent

Efter elva år väljer ägarna till Handyink att lämna över stafettpinnen till branschkollegan.

UPS medarbetare hålls i koppel på hal is

Fraktskola: UPS medarbetare hålls i koppel på hal is

UPS säkerhetsutbildning för förare har expanderat från USA till Europa.

Digital vårdcentral ska avlasta Hallands akutsjukvård

Region Halland har inlett ett tillfälligt samarbete med den digitala vårdcentralen Min Doktor, något man hoppas ska avlasta akuten under sommaren.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem