SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Contentor
Hur når vi fram till konsumenter i Rebecca Hjerpe, Contentor.

Hur når vi fram till konsumenter i "clickbait-klimatet"?

2018-07-09 09:00

I tider av informationsöverflöd, fake news och stora virala framgångar är tävlingen om klicken tuffare än någonsin. Nu går det fort. Även när det kommer till konsumenternas vana och sortering av olika länkar är hastigheten hög. Det här innebär i sin tur att det blir svårare att fånga deras uppmärksamhet. I takt med att klickbeten blir vanligare blir alltså konsumenterna kräsnare. Så, hur når vi egentligen fram till mottagaren?

Ett klickbete, även kallat clickbait på engelska, är en vilseledande titel på en länk. Med vilseledande menas att den inte är representativ för innehållet i artikeln. Det hela stämmer inte överens. Att använda sig av klickbeten har blivit vanligare inom såväl reklam som journalistik. Vilket i sin tur har lett till att mottagarna blivit allt mer misstänksamma kring titlar och rubriker online. För att ta reda på hur vi på bästa sätt ska ta oss genom klick-djungeln har vi ställt lite frågor till Sofia Franzén, Affärsområdeschef och Rebecca Hjerpe, Content-strateg på Contentor.

Med sanningen kommer du längst

Misstänksamheten mot länkar har ökat bland konsumenter för att vi helt enkelt inte längre har förtroende för innehållet. För marknadsförare skapar detta ett problem. Det finns nämligen behov av att nå ut till kunder samtidigt som det blir allt svårare att lyckas med det. Sofia Franzén menar att man alltid kommer längst med sanningen:

- När vi kommunicerar med kunder är det viktigt att alltid tala sanning. Allt annat är att underskatta konsumenten. Att locka till sig klick med falska rubriker tjänar du kanske klick på, men de är utan värde. Varken du eller kunden vinner på det.

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, är en växande form av marknadsföring idag. Och det innebär att skapa strategiskt, konsekvent och relevant innehåll online och distribuera till sina kunder. Sofia Franzén berättar:

- När man jobbar med content marketing blir sanningen ännu mer central. Syftet är nämligen att skapa en relation till kunden genom relevant och kontinuerligt innehåll. Och det säger sig självt att det inte är så lätt att skapa en god relation utan tillit.

Goda relationer bygger nöjda kunder

I dagens konsumtionssamhälle rör sig allting som sagt väldigt fort. Utvecklingen går ständigt framåt och det för med sig nya krav från konsumenter. Till exempel var tekniska lösningar en enorm faktor för kunders nöjdhet för bara några år sedan. Nu är det en hygienfaktor. Men vad är det då som skapar nöjda kunder? Jo, enligt Svenskt Kvalitetsindex undersökning Sverigekollen 2017 handlar det delvis om just relationer. Rebecca Hjerpe förklarar:

- Konsumenter idag är kräsnare. Det är lätt att byta leverantörer. Man behöver helt enkelt inte stå ut med så mycket. Det här ställer krav på företag. Även på oss som marknadsförare. Om vi inte möter mottagarens förväntningar kommer den inte att lyssna på oss igen. Därför jobbar vi mycket på ärlighet och relationsbyggande. Det finns mycket att hämta bara genom att lyssna på kunderna.

Rebecca Hjerpe tipsar om hur du kan bygga förtroende med ditt content:

  1. Börja med att återvända till din produkt eller tjänst. Vad är det vi erbjuder? Och vad löser det för problem hos våra kunder? Det är lätt att sväva iväg och tappa relevansen.

  2. Vilka är våra kunder? Se till att anpassa din kommunikation efter vem du pratar med. Ett tips är att fokusera olika insatser på olika målgrupper. Det är svårt att prata med alla samtidigt.

  3. Tala alltid sanning! Kunder och konsumenter kommer att se igenom det annars och förtroendet för dig är borta. Så se till att vara transparent!

Smarta konsumenter innebär helt enkelt högre krav på marknadsföringen. Tiden för enkla knep är slut och vi måste börja arbeta mer strategiskt tillsammans med kunderna för att nå en högre kvalitet och skapa större värde. I Contentors magasin kan du läsa om fler tips och råd kring mer kvalitativ marknadsföring online.

  

Om Contentor

Contentor har sedan 2007 arbetat med och blivit experter inom text. Contentors huvudkontor ligger i Helsingborg men de har cirka 400 skribenter i sin stab, runt hela världen. Med en specialisering på e-handel arbetar de med allt från strategi till produktion av content och översättningar.

Kontakt:
Rabie Salem
VD Contentor
rabie@contentor.se 

 

 

 

 

Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta