Annons

Mikael Ljungdahl och Peter Svendsen

"Hus och hem"-uppstickaren WeGot mot 100 miljoner i år

2017-06-16 15:30

WeGot vill ge kunderna allt till hemmet under ett och samma tak.

En inredningsbutik som har ett brett urval - inte bara av möbler utan inom hela kategorin för hus och hem. Det var vad de två grundarna såg framför sig när de skapade WeGot, som de senaste åren har blivit en e-handelsaktör att räkna med.

- Vi har försökt att hitta vår egen identitet med ett sortiment som kanske inte finns i den vanliga handeln. Det är en mix av egen import och externa varumärken från Sverige och Danmark, säger medgrundaren Peter Svendsen till Ehandel.se.

Försöker ni att hålla lägre priser än andra aktörer?

- Nej, inte nödvändigtvis. Ambitionen är att erbjuda en bra shoppingupplevelse med ett stort urval under samma tak.

Gjorde om gammal e-handel

Peter Svendsen nämner Bygghemma-koncernen, som också säljer allt från möbler till trädgårdsutrustning, som WeGots främsta konkurrent.

- Men vi tycker att vi har hittat en egen nisch.

WeGot grundades av Peter Svendsen och hans kollega Mikael Ljungdahl. De två drev sedan 2005 ett e-handelsföretag som importerade fyrhjulingar och mopeder från Kina - en affärsverksamhet som dock hade försvårats av både finanskrisen 2008 och det faktum att nya regler hade införts på området.

- Vi såg helt enkelt ingen riktig framtid där. Så 2012 ställde vi om helt. Vi fortsatte med samma bolag men skapade ett helt nytt sortiment.

Och det verkar ju ha gått bra hittills?

- Ja, absolut. Det tickar på.

Lönsamt sedan dag ett

Sedan nystarten har företaget ökat stadigt. För det senaste räkenskapsåret, som tog slut den 30 april 2017, nådde WeGot en omsättning på 70 miljoner kronor. En summa som väntas ha ökat till 100 miljoner kronor samma datum 2018. Dessutom är bolaget lönsamt.

Annons
Annons
- Det har varit vår filosofi sedan dag ett. Vi vill inte förlora pengar.

Förutom e-handeln finns WeGot i form av två fysiska butiker, en i Malmö och en i Gävle. Peter Svendsen menar att de är ett bra sätt att testa marknaden, samt att de förstås ger kunderna möjligheten att testa möblerna i verkligheten om de så önskar.

- Men vi anser att vi är ett onlinebolag. Det är där vi växer. Det är en helt annan effekt på nätet.

Vilka är det som handlar hos er?

- Det är mycket kvinnor i åldern 30-50 år.

Planerar expansion till fler länder

I dag finns WeGots e-handel i Sverige och Danmark, även om danskarna ännu står för en ganska liten del av den totala försäljningen. Planen är att satsa på fortsatt expansion framöver och Peter Svendsen nämner Finland, Norge och Tyskland som kommande länder för företaget.

- Vi ska in i alla tre men Finland är det land som står först på tur.

Peter Svendsen ser ljust på framtiden, och berättar att WeGot till och med överväger att införa fria returer - trots att det hade inneburit en del kostnader. Dessutom ska WeGot lägga lite extra krut på sin marknadsföring och bland annat använda sig av ambassadörer på Instagram.

- Men främst handlar det om konstant utveckling av produktsortimentet. Det är det som driver försäljning, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem