Hushållsjätte köper e-handlare för 840 miljoner kronor

Deodorantbutik får ny ägare.

Miljardbolaget Procter & Gamble, som bland annat äger varumärkena Braun, Ariel och Gillette, har gett sig in i en ny storaffär. Företaget har nämligen köpt upp Native Deodorant - ett San Francisco-baserat e-handelsföretag som säljer vad som ska vara ett naturligt alternativ till traditionell deodorant.

Native Deodorant ska sedan starten för två och ett halvt år sedan både ha lockat över en miljon kunder, och samlat in en halv miljon dollar i riskkapital. Företaget sågs uppenbarligen av Procter & Gamble som en spännande aktör, alternativt en tuff konkurrent. Affären ska enligt nyhetssajten Tech Crunch ha gått loss på 100 miljoner dollar, vilket motsvarar drygt 840 miljoner kronor.

Annons

Dyrare än andra deodoranter 

Procter & Gamble äger sedan tidigare deodorantmärket Secret, men får med sitt uppköp tillgång till produkter som säljs för 12 dollar stycket, vilket Tech Crunch menar är över snittpriset för en deodorant i USA.

Den nya hundramiljonersaffären kommer bara ett drygt år efter att Unilever köpte prenumerationstjänsten Dollar Shave Club för en miljard dollar. Även den gången spekulerades det om att anledningen till köpet var att göra sig av med konkurrenter som lyckats “för bra” i den nya digitala handeln.

LÄS ÄVEN: Gillette-utmanaren Dollar Shave Club sålt för $1 miljard

Annons