ICA-gruppens e-handelsrekord: Apotek Hjärtat upp 79 procent

Lyfter fram e-handelns utveckling i ny kvartalsrapport.

Det tredje kvartalet blev för ICA:s del ett riktigt bra e-handelskvartal. Apotek Hjärtats e-handel ökade under perioden med 79 procent, samtidigt som ICA:s matförsäljning på nätet ökade med 52 procent.

"Överstiger marknadstillväxten med råge"

Under rubriken “Stabil resultatutveckling - hög tillväxt i e-handeln” går livsmedelsjätten i dag ut och meddelar sina siffror för juli-september 2017.

Annons

- Vår e-handel fortsätter att visa stark tillväxt i alla delar; dagligvaror, Apotek Hjärtat och Hemtex. Apotek Hjärtats e-handel växte i tredje kvartalet med 79 procent, väsentligt över marknadstillväxten, och vår matförsäljning online har också en mycket bra tillväxttakt - totalt 52 procent, vilket med råge överstiger marknadstillväxten på 21 procent. En stor del av tillväxten på dagligvarumarknaden de närmaste åren kommer att ligga online och det är som alltid viktigt att följa kunden, sammanfattar vd:n Per Strömberg i dagens rapport.

Stillasittare förlorar

Bolaget delar inte med sig av specifika e-handelssiffror utöver ovanstående, men lyfter fram att satsningarna på digitalisering inom bolaget har varit med och motverkat en “positiv bruttovinstutveckling”. Klart är dock att ICA är villiga att satsa på bland annat just e-handeln framöver.

- De stora omvärldsförändringarna påverkar hur vi kommer att möta våra kunder på bästa sätt i framtiden. Det enda som är helt klart är att sitter man still kommer man att förlora. Det känns betryggande att ICA under 100 år framgångsrikt genomgått otaliga förändringar och att vi har ett naturligt fokus på möjligheter. Endast genom att bejaka förändringen och utnyttja den maximalt ser vi till att bli morgondagens vinnare, fortsätter Per Strömberg.

Lösplock ökade med 59 procent

Vid kvartalets slut hade drygt 200 ICA-butiker börjat med e-handel och över 500 ska vid samma tidpunkt ha erbjudit företagets variant av den färdigplockade matkassen. Inom ICA:s e-handel ökade lösplocket med 59 procent och den färdigplockade “ICA Matkassen” med 21 procent.

Totalt ökade koncernens intäkter med 2,6 procent och landade på drygt 26,4 miljarder kronor.

Annons