ICA planerar full satsning på E-handeln till hösten

ICA:s e-handelssatsning går enligt planerna. Efter lyckade pilottester är dagligvarujätten nu är redo att utöka med ytterligare butiker. Slår även det väl ut räknar man med en storskalig lansering under hösten.

I november rullade ICA ut sin nya e-handelslösning i fyra pilotbutiker i Östergötland. I dag använder sig 15 butiker av lösningen och hittills har allt gått enligt planerna.

– Det upplevs som enkelt av kunderna och handlarna är nöjda med stödet. Så i maj vidgar vi piloten till fler butiker på andra ställen i landet, bland annat Stockholm. Vi behöver se hur det fungerar med större volymer och med fler kundprofiler, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige, till ComputerSweden.

Annons

Skulle även den piloten bli lyckad så kommer man under hösten att ta nästa steg. En stor lansering där alla ICA-handlare erbjuds att hoppa på e-handelståget.

E-handel är inte för alla

Men även om alla handlare som vill har möjlighet att använda sig av den gemensamma e-handelsplattformen, så är det inte säkert att det blir så.

– Vi har 1 300 butiker i Sverige och e-handeln passar inte alla, det beror på de förutsättningar de har. Exakt hur många som ansluter sig vet vi inte ännu, men vi hoppas på en bra geografisk täckning och jag är övertygad om att vi får det, säger Anders Svensson.

En av ICA:s stora fördelar jämfört med renodlade nätaktörer är deras butiksnät och man räknar med att många kommer att lägga sina beställningar på nätet, för att sedan hämta ut den färdigpackade kassen i butik.

– I de piloter vi kör har vi sett att det är ett populärt alternativ. I Linköping har vi byggt en särskild drive through där det går att köra in och hämta matkassarna utan att gå in i affären och vi var överraskade över hur många som valde det.

Annons