Annons

ICANIWILL ökade med 65% - nyanställer för att nå 40 miljoner Gustaf Ollas grundade det egna företaget och varumärket ICANIWILL

ICANIWILL ökade med 65% - nyanställer för att nå 40 miljoner

2018-03-14 07:00

Har dörren öppen för investerare.

Historien om träningsprofilen som startade e-handel och började sälja träningsprodukter, blev en av förra årets mest lästa artiklar här på Ehandel.se. Många tycktes intresserade av Gustaf Ollas och hans företag ICANIWILL, som fick sitt namn efter en post-it lapp som Gustaf hade haft på sin spegel för att påminna sig själv om vad som var möjligt.

LÄS ÄVEN: Träningsprofilen blev e-handlare och gick från 0-18 miljoner på två år

Ökade med nästan 10 miljoner

Nu visar det sig att 2017 blev en succé för företaget, som under året ökade omsättningen från drygt 18 till 27,3 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning på cirka 65 procent, vilket ju är en rejäl förbättring. Då missade företaget ändå sin målsättning med några få miljoner, då målet för 2017 var att de skulle nå 30 miljoner i omsättning. Men den missen fanns det goda orsaker till, säger Gustaf Ollas till Ehandel.se.

- För att nå 30 hade vi behövt en person till och det som hände var att rekryteringsprocessen sköts upp något då vi ville vara säkra på att hitta rätt person. Det är många komponenter som ska passa. Förutom att personen ska ha rätt kvalifiktationer så måste det också fungera inom gruppen, säger han och fortsätter:
- Jag tror att det är ett ganska vanligt problem för små företag att de behöver kunna rekrytera riktigt bra personer, som inte alltid är så lätta att hitta. Men för oss var det mycket viktigare att hitta rätt person i gruppen än att nå ett visst omsättningsmål. 

Tre nyanställningar under 2018

Gustaf Ollas säger att han ändå är otroligt nöjd med året som gick och nu är tillökningen mycket riktigt också i full gång.

- Nu har vi anställt två nya personer och ska ta in en till, så totalt blir vi tre nya här i år.

Vad är det för folk ni anställer?

Annons
Annons
- Det är en produktspecialist, en person som ska jobba med kundtjänst samt som sociala medier-ansvarig och en e-commerce manager.

Den sistnämnda är en person som kommer att komma väl till pass framöver. I dagsläget har företaget runt 130 produkter inom det egna märket, men fler ska det bli.

- Vi jobbar hårt för att hålla sortimentet aktuellt och attraktivt. Det är ett kontinuerligt arbetet som jag tycker mycket om, berättar Gustaf Ollas. 

Siktar mot 40 miljoner

Med de nya kollegorna siktar företaget nu på att nå nästa mål under 2018.

- Vi hoppas kunna nå 40 miljoner i år, det tycker vi är ett lagom mål. Vi har haft en bra start på året, både februari och januari har levererat, så jag är jättenöjd.

Gustaf Ollas berättar även att det förutom personalens trivsel och tillväxt, finns ytterligare en parameter som är viktig för företaget.

- Det är viktigt att växa men också att göra det med lönsamhet. Jag har märkt att det är väldigt lätt att dra på sig fasta kostnader när omsättningen ökar och jag jobbar helat iden med att försöka vara proaktiv. Då jag äger hela bolaget och inte har någon extern finansiär så funkar det inte för mig att backa, utan lönsamhet är ett måste.

Håller dörren för investerare öppen

Och för att kunna växa ytterligare så har det funnits funderingar på att ta in externt kapital.

- Jo, vi har funderat ganska mycket på det och träffat olika typer av bolag och investerare, men än så länge så tycker jag inte att jag har hittat rätt konstellation. Men vi har inte stängt några dörrar, tvärt om, avslutar Gustaf Ollas.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Annons
Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Annons
Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta