ICANIWILL ökade med 65% – nyanställer för att nå 40 miljoner

Har dörren öppen för investerare.

Historien om träningsprofilen som startade e-handel och började sälja träningsprodukter, blev en av förra årets mest lästa artiklar här på Ehandel.se. Många tycktes intresserade av Gustaf Ollas och hans företag ICANIWILL, som fick sitt namn efter en post-it lapp som Gustaf hade haft på sin spegel för att påminna sig själv om vad som var möjligt.

LÄS ÄVEN: Träningsprofilen blev e-handlare och gick från 0-18 miljoner på två år

Annons
Annons

Ökade med nästan 10 miljoner

Nu visar det sig att 2017 blev en succé för företaget, som under året ökade omsättningen från drygt 18 till 27,3 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning på cirka 65 procent, vilket ju är en rejäl förbättring. Då missade företaget ändå sin målsättning med några få miljoner, då målet för 2017 var att de skulle nå 30 miljoner i omsättning. Men den missen fanns det goda orsaker till, säger Gustaf Ollas till Ehandel.se.

- För att nå 30 hade vi behövt en person till och det som hände var att rekryteringsprocessen sköts upp något då vi ville vara säkra på att hitta rätt person. Det är många komponenter som ska passa. Förutom att personen ska ha rätt kvalifiktationer så måste det också fungera inom gruppen, säger han och fortsätter:

- Jag tror att det är ett ganska vanligt problem för små företag att de behöver kunna rekrytera riktigt bra personer, som inte alltid är så lätta att hitta. Men för oss var det mycket viktigare att hitta rätt person i gruppen än att nå ett visst omsättningsmål. 

Tre nyanställningar under 2018

Gustaf Ollas säger att han ändå är otroligt nöjd med året som gick och nu är tillökningen mycket riktigt också i full gång.

- Nu har vi anställt två nya personer och ska ta in en till, så totalt blir vi tre nya här i år.

Vad är det för folk ni anställer?

- Det är en produktspecialist, en person som ska jobba med kundtjänst samt som sociala medier-ansvarig och en e-commerce manager.

Den sistnämnda är en person som kommer att komma väl till pass framöver. I dagsläget har företaget runt 130 produkter inom det egna märket, men fler ska det bli.

Annons
Annons

- Vi jobbar hårt för att hålla sortimentet aktuellt och attraktivt. Det är ett kontinuerligt arbetet som jag tycker mycket om, berättar Gustaf Ollas. 

Siktar mot 40 miljoner

Med de nya kollegorna siktar företaget nu på att nå nästa mål under 2018.

- Vi hoppas kunna nå 40 miljoner i år, det tycker vi är ett lagom mål. Vi har haft en bra start på året, både februari och januari har levererat, så jag är jättenöjd.

Gustaf Ollas berättar även att det förutom personalens trivsel och tillväxt, finns ytterligare en parameter som är viktig för företaget.

- Det är viktigt att växa men också att göra det med lönsamhet. Jag har märkt att det är väldigt lätt att dra på sig fasta kostnader när omsättningen ökar och jag jobbar helat iden med att försöka vara proaktiv. Då jag äger hela bolaget och inte har någon extern finansiär så funkar det inte för mig att backa, utan lönsamhet är ett måste.

Håller dörren för investerare öppen

Och för att kunna växa ytterligare så har det funnits funderingar på att ta in externt kapital.

- Jo, vi har funderat ganska mycket på det och träffat olika typer av bolag och investerare, men än så länge så tycker jag inte att jag har hittat rätt konstellation. Men vi har inte stängt några dörrar, tvärt om, avslutar Gustaf Ollas.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!