ICA:s e-handlare säljer allt mer – växer snabbare än branschen

Hos de ICA-handlare som har en aktiv e-handel flyttar försäljningen sakta men säkert över till nätet.

Antalet ICA-butiker som har e-handel växer stadigt och är nu uppe i ungefär 200. Det meddelade ICA:s VD Per Strömberg redan i mars, när vi intervjuade honom på D-Congress. I dag avslöjar livsmedelsjätten sina siffror för Q1 och det står snabbt klart att e-handeln är en av de starkast lysande stjärnorna på matjättens himmel.

- Vår e-handelsförsäljning fortsätter att växa i mycket god takt. Cirka 200 ICA-butiker är idag aktiva med e-handel, kanalen växer snabbt och dessa butiker nådde i slutet av kvartalet en e-handelsandel på cirka 2,5 procent, konstaterar Per Strömberg i ett uttalande i kvartalsrapporten.

Annons

Växer snabbare än nätmaten i stort

Enligt en artikel från Nyhetsbyrån Direkt som publicerats i Dagens Industri har ICA:s e-handel ökat med 50 procent under Q1, vilket kan jämföras med en ökning på 43 procent för hela 2016. Det kan i sin tur ställas i relation till att e-handeln med livsmedel som helhet under förra året växte med ungefär 30 procent.

- Med de erfarenheter och den kunskap vi nu byggt upp har vi en bra bas för att addera tillväxt genom ett ytterligare vässat erbjudande och ökat fokus på storstadsområdena. Apotek Hjärtat har också haft mycket god e-handelstillväxt och närmar sig två procent som andel av försäljning, skriver Per Strömberg i rapporten.

Långsiktig plan: 300-350 anslutna butiker

Per Strömberg har tidigare sagt att han ser framför sig att antalet ICA-butiker med e-handel på några års sikt kommer att ligga på någonstans mellan 300 och 350, och att han tror att e-handeln på sikt kan stå för mellan fem och tio procent av livsmedelsförsäljningen i Sverige.

ICA:s totala omsättning växte under årets första tre månader med 0,9 procent till knappt 25 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade under samma period på 996 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: ICA:s plan för att vinna kampen om e-handeln

Annons