Annons

IKEA avslöjar planerna för att få igång nätförsäljningen Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll

IKEA avslöjar planerna för att få igång nätförsäljningen

2016-06-20 09:32

Den svenska möbeljätten miljardinvesterar i sin e-handel och nästa år lanseras nya plattformar som ska rullas på samtliga marknader.

Ikea meddelade nyligen att man innan årets slut ska lansera sin första e-handel i Australien. Till en början rör det sig om ett testprojekt, eller en onlineportal som man valt att kalla det, men under våren 2017 ska en fullskalig e-handel vara på plats.

I dagsläget erbjuder möbeljätten e-handel i 13 av de 28 länder där man är verksamma och under de senaste tre åren har onlineförsäljningen ökat med drygt 40 procent per år. Trots det står nätet bara för cirka 3 procent av Ikeas totala omsättning.

Nya system till sommaren

Under förra verksamhetsåret sålde Ikea för drygt 9 miljarder kronor online. En siffra som ska öka till 38 miljarder kronor inom två år och senast 2020 ska e-handeln stå för tio procent av företagets försäljning.

Och för att lyckas med det jobbar möbelhandlaren nu på nya e-handelslösningar, något som Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll berättar om i en intervju med Di Digital.

Annons
Annons
– Vi förbereder Ikea för att bli en återförsäljare i flera kanaler. Vi investerar i tre stora plattformar som ska ge oss en ny webbsida, en ny e-handelslösning och ett nytt orderhanteringssystem, säger Peter Agnefjäll.

Distributionen är en stor utmaning

Enligt Agnefjäll är de tre plattformarna en mångmiljardinvestering och tanken är att de ska lanseras i Storbritannien under sommaren. Under 2017 ska de rullas ut på samtliga Ikeas marknader.

Något som innebär att Australien mycket väl kan bli en av de första marknaderna som får ta del av de nya plattformarna. Det samtidigt som landet redan i höst kommer att agera testpilot när Ikea lanserar sin onlineportal.

Ikea kommer att testa en rad olika leveransmodeller, däribland det nya e-handelskonceptet med mindre butiker som agerar både showroom och utlämningsställe, i väntan på den internationella e-handelslanseringen

– Den stora utmaningen blir hur vi ska lösa distributionen av varor på alla våra marknader på ett kostnadseffektivt sätt, säger Peter Agnefjäll.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta