IKEA-chefen: ”E-handelslagret en del av ett större pussel”

Berättar om IKEA:s syn på e-handeln.

I fredags bjöd Ikea och Bring in till den stora invigningen av det gemensamma nya e-handelslagret i Arlandastad norr om Stockholm. Lagret, som Bring sköter för Ikeas räkning, ska endast skicka produkter direkt ut till slutkonsumenterna.

- De möjligheter som finns med att vi nu har en distributionsenhet så nära en väldigt stor del av marknaden. Det är superspännande och det här är en del av ett större pussel som vi håller på att lägga, så det känns jättebra, säger Peter Nilsson, Customer Experience Manager på Ikea, till Ehandel.se.

Annons

"Helheten är framtiden" 

Men trots det dedikerade e-handelslagret, och en omsättning på nätet som närmar sig 700 miljoner kronor bara i Sverige, säger sig Ikea inte vilja satsa specifikt på e-handeln.

- E-handel är absolut framtiden, men vi tror ju också att varuhusen är framtiden. Så det är inte det ena eller det andra, utan det vi jobbar väldigt mycket med är att helheten ska vara framtiden, förklarar Peter Nilsson.

Tidigare i höstas öppnade Ikea vad som skulle vara möbelföretagets första popup-butik i centrala Stockholm. Under en period på sex månader kan kunderna komma till butiken för att beställa varor som sedan levereras hem. Ikea refererar till butiken som Ikea Kök, och det är just köksrelaterade produkter som i första hand säljs där.

Inte viktigt att prata om e-handel 

För Ikeas del handlar butiken om att “komma närmare kunderna”, men den har tidigare också beskrivits som ett sätt att “testa nya vägar”. Peter Nillson tycker inte att det är viktigt att definiera de nya satsningarna med begrepp som “e-handel” eller “Cash and Carry”.

- Vi har bestämt oss för att vi pratar om att göra Ikea mer tillgängligt, sen i vilken form och skepnad det blir i framtiden, det vet nog ingen. Det enda vi vet är att förväntningarna från kund blir högre och högre och går snabbare och snabbare, så då måste vi möta det, säger han, och fortsätter:

- Men vi vill möta det med ett erbjudande som innefattar bland annat det vi kallar e-handel, men som också innefattar väldigt mycket annat, som besök till varuhuset och allt som är unikt med det.

Annons