IKEA har stora problem med sin e-handelssajt

Snart pågått i en vecka.

Redan i måndags rapporterades det om att IKEA i Storbritannen hade tekniska problem med sin sajt. Problem som manifesterades i svårigheter att lägga order, att kolla lagersaldon och att använda företagets olika planeringsverktyg. Själva sidan verkar dock ha varit “uppe”, i alla fall för det mesta, men många av funktionerna har alltså varit sönder.

Det anmärkningsvärda är att problemen började redan den 10 augusti, förra fredagen, och ännu idag så är de inte lösta. Den brittiska sajten har fortfarande en varning på framsidan där det går att läsa följande:

Annons

Hoppsan! Vi upplever för närvarande vissa tekniska svårigheter och det kan uppstå problem när du försöker lägga din beställning. Vi arbetar för att lösa problemet och ber om ursäkt för eventuella olägenheter.

Fix inom de närmaste dagarna

Tidigare i veckan så gav IKEA följande uttalande till brittiska medier:

Under helgen har vi upplevt några interna tekniska svårigheter som har påverkat några av våra planeringsverktyg och periodvis påverkat möjligheten att handla på vår hemsida i Storbritannien.

Våra tekniska experter arbetar dygnet runt för att lösa detta. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för eventuella olägenheter som detta kan ha orsakat våra kunder och vi förväntar oss att det ska vara igång igen mycket snart.

Problemen fortsätter dock uppenbarligen nu flera dagar senare och exakt vad som gått snett är ännu oklart. För bara några timmar sedan så svarade IKEA i sociala medier att det fortsatt var problem med sajten och att en lösning är att vänta "inom de närmaste dagarna".

LÄS ÄVEN: IKEA berättar om resan från postorder till e-handel

Annons