Krönika: IKEA:s marknadsplats – del av det stora e-handelsskiftet

Den nya generationen av svenska marknadsplatser.

Det har snart gått en månad sedan Torbjörn Lööf på Inter IKEA Group berättade om deras planer på en spännande ny satsning i form av en marknadsplats för möbler. Detta är säkert något som de befintliga möbeldrakarna på nätet har bävat inför.

Jag har påpekat ett par gånger att IKEA har alla förutsättningar för att lyckas, men att de har sett sig själva omsprungna av mindre organisationer, som inte har ett arv att ta hänsyn till. IKEA:s framtida marknadsplats tror jag kan råda bot på det problemet.

Annons

LÄS ÄVEN: IKEA planerar ny e-handel - vill vara som Zalando

Det "handlar om att forma sitt eget öde" säger Torbjörn, och jag kan inte annat än hålla med. Jag skrev redan 2015 om hur marknadsplatsen kommer i olika tappningar, med en uppföljande artikel 2016.

LÄS ÄVEN:
"Marknadsplatsen" nästa stora skifte i e-handeln
Marknadsplatserna tar mark och framtidsrustar

Jag tror skarpt på IKEA när de går åt det motsatta hållet jämfört med till exempel Amazon, genom att börja med ett eget starkt varumärke för att dra till sig mindre men starka varumärkesaktörer, och således skapa ett forum som kan driva en stor volym och skapa ett "Google" för just möbler och heminredning.

Genom att redan ha löst en rad av de knutar som e-handlare kämpar med i form av sortiment och logistik, börjar IKEA väldigt långt fram jämfört med andra aktörer och kommer således att kunna skala upp väldigt snabbt, om de vågar ta steget att bjuda in konkurrenter för att dela på trafiken.

En av flera detaljhandlare

Även Åhléns har nyligen gått ut med att man vill skapa en marknadsplats, för att som IKEA ta ägandeskapet av sin kategori. Precis som Ellos gjorde med Homeroom, som är deras variant av marknadsplats, för ett år sedan. Även TetraPak är nu i uppstarten med att ge B2B-kunder möjlighetet till företagets renodlade B2B-marknadsplats. Det ska bli intressant att se vilka andra företag som följer.

Det som är gemensamt för de här stora och traditionella handlarna är att de har insett att ensam inte alltid är stark och att de faktiskt kan dra nytta av andra varumärken, både för att täppa till luckor i sina egna sortiment - som inte är lönsamma för dem själva att fylla - och för att bredda inom olika prissegment för att tilltala alla.

Betald produktutveckling

Genom att arbeta väldigt aktivt med sin produkt och prisstrategi på marknadsplatserna kommer ägaren av plattformen att kunna ta de naturliga stegen som Amazon gör. Till exempel att snabbt kunna göra lönsamhetskalkyler på konkurrenternas segment, för att se vilka produkter som är lönsamma att tillverka under eget varumärke. Jag brukar kalla det "betald produktutveckling", vilket är ett naturligt steg på alla marknadsplatser och en risk som säljare via marknadsplatser får överväga.

Annons

För att arbeta med sina strategier optimalt måste marknadsägaren, som i dessa fallen, tillåta en viss grad av kannibalisering och överlapp av produktkategorier. Det är en väldigt spännande utveckling av e-handelskartan, och med IKEA kan det bli mycket större än enbart Sverige.

Annons