IKEA:s nya e-handel ska femdubbla omsättningen online

I en intervju med CNBC erkänner möbeljätten IKEA att företaget varit långsamt med att satsa online. Nu ska företaget dock ta ett rejält krafttag för att locka kunder på nätet.

IKEA omsätter omkring 30 miljarder euro och har verksamhet i 42 länder. 80 procent av omsättningen står dock Europa för, med Tyskland som största marknad. Men av de 42 länderna är det bara i 13 som IKEA har någon form av e-handel.

- Vi kunde ha varit snabbare. Det erkänner jag. Men eftersom vi är sena kan vi hoppa över ett steg i den tekniska utvecklingen och gå direkt till mobiler och surfplattor, säger IKEA:s VD Peter Agnefjäll till CNBC.

Annons
Annons

Ny webbshop och fokus på logistik

Enligt Peter Agnefjäll ska IKEA:s onlinenärvaro dock utökas rejält. I takt med att omsättningen för hela bolaget växer, förväntas också omsättningen inom e-handeln att bli allt större. Ehandel.se har tidigare skrivit om att möbelföretaget bland annat jobbar med att utveckla en click- and collect-lösning, och enligt CNBC arbetar IKEA för närvarande både med en ny webbshop och med logistiklösningar för att lättare kunna få ut sina leveranser. Allt för att få e-handeln att växa.

- I dag är den delen av vår verksamhet värd en miljard euro men om fem eller sex år kommer den summan att ha vuxit till fem miljarder euro, spår Peter Agnefjäll i intervjun.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!