IT-konsultföretag rekryterar e-handelsvan B2B-säljare

I rollen som säljare och kundansvarig ska Daniel Håkansson hjälpa Kodexe att ta ett grepp om B2B-handeln.

Malmöbaserade Kodexe grundades 2005 och utvecklar skräddarsydda IT- och webblösningar. Bland kunderna syns bland annat BRIO, Casino Cosmopol, Beijer Electronics, Sony, Tetra Pak och Malmö FF. Man låg även bakom Koenigseggs e-handel som lanserades 2012.

Företagets fokus ligger främst på kundanpassade automationslösningar med hjälp av PIM (Product Information Management), samt helhetslösningar för kund- och upplevelsecentrerad B2B e-handel.

Annons

Nu gör företaget en extra satsning på det sistnämnda området tillsammans med Daniel Håkansson. I slutet av förra året valde han att lämna den svenska VD-posten för den internationella hälsokostkoncernen Immitec, för att kliva in i rollen som ny säljare och kundansvarig hos Kodexe.

Erfarenhet fån köparens sida

Daniel har tidigare även haft rollen som nätförsäljnings- och marknadschef för Immitec i Sverige, och även om han nu gått från traditionell B2B till behovsanpassad sådan, tror Daniel att han är rätt man för jobbet.

– Kanske framförallt eftersom jag har lång erfarenhet av B2B e-handel med ekonomistyrning, samt såklart väldigt breda kunskaper kring försäljning och nätverkande i allmänhet. Då jag varit involverad i flertalet viktiga systeminvesteringar för en större koncern så bidrar jag dessutom med kundens perspektiv, säger Daniel Håkansson och fortsätter.

– Erfarenheten av att länge ha suttit på köparens sida, och förmågan att därifrån betrakta de ekonomiska aspekterna av en investering, kommer troligtvis att underlätta en hel del i den här rollen.

Annons