Indien är hetare än Europa och Amazon är inte en konkurrent

Efter fyra dagar på e-handelskonferens i USA bjuder vi på nya insikter från ett av världens främsta e-handelsländer.

Veckan i Las Vegas och vår bevakning av en av USA:s största e-handelskonferenser börjar lida mot sitt slut. Men det roliga är inte riktigt över än.

Innan vi åker hem från the land of the free and home of the brave vill vi nämligen avsluta med att bjuda er läsare på några insikter vi har fått med oss härifrån. Tack för att ni har följt vår rapportering och trevlig helg!

Annons

E-handel i USA betyder inte bara Amazon

På distans från Sverige kan man lätt få uppfattningen att allt som händer inom den amerikanska e-handeln har med Amazon att göra. Amazon har så många olika tjänster och en så stor del av marknaden att det ibland verkar lönlöst för andra företag - möjligen med undantag för Ebay - att ens ge sig in i leken. Men under konferensen har Amazon tagit betydligt mindre plats, både på scenen och i diskussionerna runt omkring, än vad jag hade trott i förväg.

Det finns massvis med e-handlare som gör sin egen grej och som det går bra för. En sak som också blev uppenbar är att de inte verkar se Amazon som en konkurrent, utan snarare som en möjlig kanal för ytterligare försäljning. Amazon finns där vare sig du vill eller inte, och om du inte kan slå dem kan man ju alltid gå med i deras grupp.

Event i USA är helt enkelt lite mer

Som om inte flashiga introvideor, invigning av Lionel Richie och världsmästare i beatboxing som pausunderhållning inte är tillräckligt imponerande, kan vi meddela att amerikanerna inte drar sig för att ge sina konferensbesökare en påkostad matupplevelse. Här var det minsann inte tal om att plocka upp en liten bricka med färdiglastad mat och stå och äta lunchen i någons monter. Både frukost och lunch serverades med tygservetter vid dukade bord där kypare i skjorta servade gästerna. Den kräsne kunde dessutom välja mellan ett flertal drycker och efterrätter.

Lunchserveringen på Shoptalk

Det sparades heller inte på krutet när det kom till att engagera arbetskraft i projektet. I mer eller mindre varenda hörn stod en person eller två och ropade ut var folk skulle gå, höll upp diverse dörrar och var redo att svara på frågor.

Ingen pratar om att expandera utomlands

USA är förstås inte någon liten marknad att börja med men att ta sitt företag till nya länder är helt enkelt inte särskilt prioriterat här. Och när utlandsfrågan trots allt dök upp, blev det väldigt tydligt att Europa inte (längre) står särskilt högt på de amerikanska e-handlarnas agenda. Bortsett från enstaka “key markets” på vår kontinent är det Indien och till viss del Kina som står i blickfångets centrum.

En annan sak som jämfört med i Sverige inte fick särskilt mycket fokus var fenomenet pop up-stores eller att öppna fysiska butiker överhuvudtaget som ett sätt att marknadsföra sin e-handel. Konferensen handlade dock om innovationer inom handeln, så det är kanske inte så konstigt att det är AI snarare än väggar och tak som är det folk pratar om.

Politiken fick stort utrymme

Det kanske är lite speciellt just nu eftersom landet just har fått en ny (och ganska annorlunda) president, men Donald Trump var närvarande på den här konferensen på ett helt annat sätt än vad som hade varit troligt för en politisk ledare i Europa.

Annons

Ehandel.se har spenderat veckan i Las Vegas

Här fick alla från Houzz grundare till Ebays VD svara på frågor om hur de ställde sig till den nye presidenten och konferensen avslutades med en hel paneldebatt om Donald Trumps politiska förslag och vad de kunde tänkas ha för påverkan på e-handeln. När undertecknad ville göra intervjuer fick jag mer än en gång svaret “du tänker väl inte fråga mig om Trump för det kan jag inte ge kommentarer om”.

Likheterna är fler än skillnaderna

E-handel är trots allt e-handel och det upprepades vid flera tillfällen att handel på nätet är en global företeelse. Därför är det förstås inte så överraskande att e-handlarna i USA till stor del dras med samma utmaningar som de i Europa. Det pratades bland annat om hur man ska använda innehåll och influencers för att nå ut, hur man ska få till “last mile deliveries” och smidiga returer, och hur tekniken ska kunna möjliggöra bättre service till kunderna.

Om det på senare tid har pratats mycket om hur så kallade millennials handlar, uppmanades besökarna på Shoptalk att försöka tänka längre. Som en talare sammanfattade det hela: “90-talisterna är redan så pass gamla att de gifter sig - det vi måste göra är att räkna ut hur nästa generations köpmönster kommer att se ut”.

Annons