Indiens Amazon har nu tagit in närmare 2 miljarder dollar

E-handelns mecka är just nu varken USA eller Kina, det är Indien. Det närmast regnar pengar över landets e-handlare, och särskilt över Flipkart. Nu har landets mest populära nätbutik fått in ytterligare 700 miljoner dollar. Något som innebär att man dragit in drygt 2 miljarder dollar bara i år.

Flipkart, Indiens svar på Amazon, har varit i ropet den senaste tiden. E-handlaren som sålde varor till ett värde av 100 miljoner dollar på 10 timmar under sin stora rea-dag, fick i somras in 1 miljard dollar från nya och befintliga investerare.

Nu är det dags igen. Mindre än sex månader efter det förra kassaklirret trillar det in ytterligare 700 miljoner dollar. Något som innebär att e-handlaren dragit in nästan 2 miljarder dollar under 2014, i maj fick man nämligen in "blygsamma" 210 miljoner dollar.

Annons

Flipkart, som har drygt 14 000 anställda och mer än 26 miljoner registrerade användare, säger att pengarna ska användas för långsiktiga strategiska investeringar i Indien, bland annat för att utveckla sin teknik och kundservice.

Indiens svar på Alibaba

Flipkart säger att man vill bli Indiens svar på Alibaba och tidigare i år köpte man upp modehandlaren Myntra, och nu öppnar Flipkart upp för liknande förvärv för att öka sin konkurrenskraft mot rivaler som Amazon och Snapdeal.

E-handeln i Indien går just nu på steroider och dagarna efter Flipkart drog in sin miljard i somras stoppade Amazon in 2 miljarder dollar i sin indiska verksamhet. Amazon jobbar nu också för att få den indiska regeringen till att lätta på reglerna när det gäller utländska direktinvesteringar.

Som det är idag får utländska aktörer inte sälja direkt till slutkonsument och Amazon får därmed nöja sig med att driva en marknadsplats för tredjepartssäljare i landet, men det kan vara på väg att ändras.

Källor: TC, TiA
Foto: Flipkart

Annons