Indiens e-handel kommer att tredubblas innan årets slut

Den indiska e-handelsmarknaden väntas tredubblas till 12 miljarder dollar under 2015.

Enligt nya siffror från International Business Times omsatte landets e-handlare 4,5 miljarder dollar under förra året, en siffra som kommer att stiga rejält i år. Enligt nya beräkningar kommer försäljningsvolymerna, GMV, gross merchandise value, bland Indiens näthandlare att överstiga 12 miljarder dollar senast i december 2015.

En anledningen till den stora ökningen är att stora spelare som Flipkart, Snapdeal, Amazon, och Ebay fortsatt att utöka sitt utbud och lockar allt fler säljare till sina marknadsplatser. Samtidigt börjar deras satsningar på logistik och leveranser att betala av sig.

Annons
Annons

Står för 80 procent av landets e-handel

Amazons försäljning har ökat fyrfaldigt i år och e-handelsjätten har tredubblat antalet säljare på sin plattform. Samtidigt har Snapdeal, som är landets näst största återförsäljare, tredubblat sin kundbas jämfört med förra året.

Och i takt med att de tre stora elefanterna ångar på, Amazon, Flipkart och Snapdeal står tillsammans för 80 procent av landets e-handel, fortsätter de mindre fiskarna att dra fördel av den växande trenden att handla online.

– Det totala ekosystemet växer och det är samtidigt många små spelare som ser en stark tillväxt. Även nischade e-handelsföretag, inom till exempel möbler och babyprodukter, växer tre till fyra gånger per år, säger Nitin Bawankule, e-handelschef på Google Indien.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!