Annons

Inditex storsatsar på sin näthandel i Europa

Inditex storsatsar på sin näthandel i Europa

2016-02-11 12:59

Under våren rullar den spanska modejätten ut e-handel för alla sina varumärken i hela EU.

Inditex grundades 1985 och är en av världens största modekoncerner med mer än 6 600 butiker. Modejätten äger ett antal olika kedjor och varumärken, däribland Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home och Uterqüe.

Zara är för många det mest kända och kedjan har under de senaste åren expanderat sin onlinehandel till bland annat Mexiko, Sydkorea och Kina.

Nu utökar Inditex sin e-handelssatsning och från och med april ska alla Inditex varumärken finnas tillgängliga på nätet i alla EU:s 28 medlemsländer.

Annons
Annons

Tre svenska lanseringar

Redan i början av februari lanserade Inditex en svensk e-handel för Stradivarius, ett varumärke som grundades 1994 och idag har 950 fysiska butiker i 62 länder. Något som innebär att varumärket idag finns till nätförsäljning i 19 europeiska länder samt Mexico.

De svenska nätkunderna fick samtidigt tillgång de, för många här i Svedala, mindre kända varumärkena Bershka och Oysho. När Inditex i april utökat onlineförsäljningen till alla EU:s medlemsländer innebär det att modekoncernen och dess varumärken säljer online i 40 länder världen över.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem