Annons

Influencer marketing - så undviker du fallgroparna

Influencer marketing - så undviker du fallgroparna

2018-03-02 13:40

Svensk Digital Handel om hur du undviker att hamna i trubbel.

Nyligen kunde vi läsa om att Alexandra Nilsson (Kissie) fälldes av Patent- och marknadsdomstolen för otillbörlig marknadsföring. Domstolen ansåg att det inte var tillräckligt tydligt i inläggen att det var fråga om reklam och marknadsföringen förbjöds därför vid vite om 100 000 kronor.

LÄS ÄVEN: KO överklagar Kissie-domen

Influencers blir en allt vanligare marknadsföringskanal för företag att använda sig av, eftersom det är ett effektivt sätt att nå ut till influencerns läsarkrets med företagets produkter eller tjänster. Men det är viktigt att komma ihåg att marknadsföring via influencers också regleras av marknadsföringslagen. Här måste det vara tydligt för genomsnittskonsumenten att det är fråga om reklam och inte influencerns egna åsikter.

Vi sammanfattar vilka krav du som företag bör ställa på dina influencers för att inte bryta mot marknadsföringslagen.

1. Inlägget ska vara LÄTT att identifiera som reklam

Märk inlägget med ”annons”, ”reklam”, ”i samarbete med” eller ”sponsrat inlägg”, gärna i fet eller kursiv stil eller i VERSALER. Märkningen måste alltid komma i inledningen av inlägget, det går alltså inte att märka inlägget som reklam i slutet, till exempel i löptext eller som hashtags.

Annons
Annons

2. Hänvisa till ert företag

Det är inte tillräckligt att bara märka inlägget som reklam utan det måste också vara tydligt vilket företag som står bakom reklamen.

3. Byt typsnitt, ändra färg eller testa FET eller kursiv stil

Om inlägget skiljer sig från övrigt innehåll blir det ännu tydligare för genomsnittskonsumenten att det är fråga om reklam. Jobba därför med marknadsföringens layout för att få den att sticka ut från övrigt innehåll.

Beroende på målgruppen du riktar dig till kan det behöva framgå ännu tydligare att det är fråga om reklam (till exempel om yngre personer följer influencern du använder dig av). Ta gärna hjälp av en jurist om du är osäker på vad som gäller.

Linda Leffler Olsson

Jurist Svensk Handel Juridik

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta