Annons

Inga mer varningar för kakor - EU ser över cookie-lagen

Inga mer varningar för kakor - EU ser över cookie-lagen

2017-01-11 11:55

E-handlare ska undantas att behöva varna för kakor.

Med rädsla för att bli övervakade på nätet införde EU en ny, enligt många överdrivet bred, lag gällande kakor på nätet. En lag som trädde i kraft i början av 2011. Man var rädd för de onda saker som kakor kan utnyttjas till och tog inte hänsyn till det faktum att kakor är en integrerad del av Internet och en funktion som möjliggör många av de funktioner som vi idag tar för givet. Exempelvis varukorgar på en e-handelssida.

En kaka är en liten textfil på datorn som skapas av din webbläsare. En fil som håller reda på vad du har lagt i din varukorg eller om du till exempel loggat in på ett socialt nätverk. Dessa kakor används i princip överallt och även om det går att lösa dessa funktioner på annat vis så använder man förstås kakor, eftersom de är gjorda för ändamålet.

Detta har resulterat i det faktum att man idag som användare av Internet möts av varningar för kakor på nästan alla sidor man besöker. Utom hos Post- och telestyrelsen som tidigare glömt att varna för kakor, trots att de använt dem.

"Alldeles för många meddelanden"

Vi kan förstås skratta lite åt att inte ens Post- och telestyrelsen lyckats följa lagen men det pekar snarare på grundproblemet. Att varna för kakor är som att varna alla för att rummet du är i kan innehålla syre. Med största sannolikhet innehåller rummet syre och med största sannolikhet kommer du behöva syre för att kunna använda “rummet”.

EU har nu insett hur rackarns jobbigt det är med alla dessa varningar och ska nu se över lagen.

- Vi har förenklat bestämmelsen om samtycke till kakor, eftersom den har lett till att användarna får alldeles för många meddelanden om att de måste godkänna kakor, skriver EU-kommissionen den 10 januari 2017.

Det nya lagförslaget ska skärpa integritetsskyddet för elektroniska kommunikationstjänster men samtidigt också fixa saker som de, i många fall, onödiga kak-varningarna.

Annons
Annons

Att nästan alla sidor varnar för kakor har förstås även haft en negativ inverkan då användare nu automatiskt klickar bort saker som poppar upp på en sajt. Ett beteende som säkerligen kan utnyttjas till negativa saker och som även går emot syftet att man skulle vara medveten om när en sida otillbörligt använder kakor.

Varukorgar och trafikanalys är ok

För att minska onödiga varningar för kakor nämner EU två områden som nu ska slippa undan den lagstadgade varningen. E-handeln, och även om de inte nämner det, gissar vi att de indirekt pratar om mätverktyget Google Analytics som används av miljontals webbplatser.

- Enligt förslaget behöver man inte samtycka till ofarliga kakor som gör webbplatsen mer användarvänlig (t.ex. genom att komma ihåg vad man har i sin varukorg). Man ska inte heller behöva samtycka till kakor som bara räknar hur många som har besökt webbplatsen, skriver EU-kommissionen.

Det nya lagförslaget behandlar en massa olika punkter och flera har med telekommunikation att göra. Skydd mot skräppost är ett område som eventuellt också kan påverka e-handlare. EU-kommissionen skriver följande:

“Enligt förslaget ska icke begärd elektronisk kommunikation, så kallad spam, förbjudas om användaren inte har gett sitt samtycke. Det gäller all kommunikation som mejl och sms och i princip också mobiltelefonsamtal.”

I Sverige är det dock redan idag olagligt att kontakta privatpersoner utan att redan ha en affärskontakt med dem. Om det nya lagförslaget inkräktar på den svenska lagstiftningen på detta område framgår ej. Om allt går vägen kommer i alla fall e-handlare att slippa varna för kakor inom en snar framtid.

- Kommissionen uppmanar Europaparlamentet och ministerrådet att snabbt och smidigt anta dagens förslag senast den 25 maj 2018 då den allmänna dataskyddsförordningen träder i kraft.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta