Annons

Inga tårar kring Boohoo:s värdering på £560 miljoner

Inga tårar kring Boohoo:s värdering på £560 miljoner

2014-03-11 09:46

Nu är det klart. Den brittiska nätmodehandlaren Boohoo.com börsnoteras i veckan och plockar in 300 miljoner pund. Pengar som bland annat ska användas till expansion och för att återbetala befintliga investerare.

I slutet av förra månaden berättade vi om nätmodehandlarens planer på att börsnoteras. På fredag är det dags och då tar Boohoo.com plats på AIM-börsen och kommer i samband med noteringen att plocka in 300 miljoner pund i bolaget. Boohoo väntas samtidigt få ett börsvärde kring 560 miljoner pund.
– Börsnoteringen är ett stort steg för Boohoo samtidigt som vi fortsätter att investera i den snabbt växande detaljhandeln online. Vi vill välkomna våra nya aktieägare till bolaget och ser fram emot att fortsätta att utveckla vår verksamhet som ett börsnoterat bolag, säger Mahmud Kamani, delad vd för Boohoo.

Återbetala investerare

Nu planerar företaget att satsa 50 miljoner pund för expandera verksamheten, både internationellt och på hemmaplan. Man ska också investera i distribution och betala av lån med de pengarna. 240 miljoner pund kommer att användas för att återbetala befintliga investerare.
– Vi är övertygade om att vår konkurrenskraft och växande kundbas gör att vi har goda möjligheter att kapitalisera på den snabbt växande modedetaljhandeln på nätet. Vår framgång hittills, tillsammans med våra spännande expansionsplaner, gör detta till en idealisk tid för att börsnotera företaget, säger Carol Kane, delad vd för Boohoo.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta