Ingen hybris när tyska SAP köper E-handelsleverantör

E-handelsplattformen Hybris som gjort sig ett namn med sin plattform för så kallad omnikanalsförsäljning får ny ägare. Tyska affärssystemsleverantören SAP köper nu upp Hybris som lockat till sig allt fler e-handlare på den svenska marknaden.

Hybris grundades i schweiziska Zug 1997 och har det amerikanska investmentbolaget HGGC som huvudägare. Deras plattform används bland annat av företag som General Electric, Nespresso, 3M, Toys R Us, Levi’s och Nikon.

I Sverige ska de även stå bakom bland annat H&M, Indiska, Bikbok, PutFeetFirst, Clas Ohlson, XXL Sport och Granngårdens e-handel. Hybris plattform är en lösning som gör att handlare på ett lättare sätt kan sälja sitt utbud i alla kanaler.

Annons

En lösning som tydligen uppskattas av den tyska jätten SAP som vill närma sig konsumentledet och nu köper upp e-handelsleverantören.

– Med Hybris tar SAP ett rejält steg mot att höja ribban inom kundvård och definiera nästa generations konsumentupplevelser, säger SAPs båda vd:ar Bill McDermott och Jim Hagemann Snabe i ett uttalande.

Nästa generations E-handel

Med förvärvet av Hybris hoppas SAP, som tillverkar fullskaliga affärssystem för koncerner och företag, kunna leverera nästa generations e-handelsplattform - antingen på plats eller i molnet.

Köpet väntas bli klart under tredje kvartalet och hybris kommer att fortsätta som en separat affärsenhet med samma ledning som i dag. Någon köpesumma är ej offentliggjord.

– Att gå samman med SAP gör att hybris kan fortsätta investera i att bygga marknadens mest kompletta omni-kanalslösning som kommer att förena kundupplevelsen i ett ständigt växande antal kanaler, enheter och knypunkter. Våra tekniker kommer att komplettera varandra så att du kan erbjuda dina kunder kraftfulla lösningar för att optimera och utöka sin verksamhet, skriver Hybris i ett pressmeddelande.

Källa: Press (1, 2)

Annons