Ingen köpfest i Sverige – Kina omsatte över 160 miljarder

Svenska e-handlare såg ingen ökning under singlarnas dag.

Singles Day, det vill säga den 11/11, är långt ifrån att få fotfäste i Sverige. I fredags tittade vi på uppslutningen bland svenska e-handlare och den var lika mager som året innan, endast ett par stycken e-handlare försökte sig på att kapitalisera på den kinesiska e-handelsdagen.

Enligt Ehandel.se Analytics som mäter 300 svenska e-handlares orderdata så var den 11 november strax under fredagen innan både i antal order och intäkter. Singles Day står alltså inte ut på något vis vilket kan jämföras med Black Friday som 2015 var årets e-handelstopp.

Annons
Annons

82 procent i mobilen

I det stora landet i öst var det dock mer fart på affärerna. Alibaba, som står för majoriteten av e-handeln i landet, berättade stolt att de omsatt 120,7 miljarder yen, ungefär 160 miljarder kronor, på sina marknadsplatser under de 24 timmarna. En ökning med 32 procent jämfört med i fjol.

Värt att notera var att 82 procent av omsättningen skedde via mobila enheter.

- Årets Singles Day är en förhandsvisning av den framtida detaljhandeln. 11/11 visade hur online- och offline-handeln kommer att stöpas om och erbjuda helt nya shoppingupplevelser till våra hundratals miljoner mobila och digitala kunder, säger Daniel Zhang, VD på Alibaba.

Även om Sverige inte är med på tåget så meddelar Alibaba att Singles Day långt ifrån är en kinesisk shoppingfest. Enligt företaget ska 235 länder ha handlat ifrån Alibaba under den 11 november. Ehandel.se har även tidigare rapporterat hur dagen allt mer får fotfäste utanför Kina där Storbritannien sägs vara nästa land att ta sig till dagen.

Över 600 miljoner order

Totalt hanterade Cainiao som är Alibabas logistiknätverk 657 miljoner order under årets Singles Day.

Alibabas fina siffror för dagen är dock inte hela historien. JD.com är Alibabas närmaste konkurrent och kan enligt vissa analytiker stå för 20 procent av omsättningen under Singles Day. JD har dock inte gått ut med några siffror mer än att orderingången var 78 procent högre i år jämfört med 2015. De slog även sitt tidigare Singles Day-rekord redan vid 14-tiden på dagen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!