Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

Startup-företaget Instabox meddelar idag att man fått tillskott i kassan. En nyemission har inbringat totalt 15 miljoner kronor från befintliga och nya aktieägare.

“Har blivit vårt viktigaste affärsområde”

Pengarna ska användas för att accelerera tillväxten av företagets nya expressfrakt för e-handel. En tjänst som lanserades tillsammans med Apotea och som gick ur teststadiet tidigare i år.

Annons
Annons

- Redan från dag ett har vi sett fantastiska siffror på vår expressfrakt, både gällande konvertering, återköpsfrekvens och tillväxt, men framförallt kundnöjdhet. Över tid har det blivit vårt viktigaste affärsområde, och även om vi fortfarande ser framför oss en vision där våra smarta paketskåp är en viktig del av människors vardagsärenden så måste vi under den närmaste tiden fokusera på att möta efterfrågan av expressfrakt för e-handel, säger Alexis Priftis, vd på Instabox, i ett pressmeddelande.

“Mellan hemleverans och ombud”

Instabox paketskåp, som placeras ut på strategiskt bra platser, sägs vara nyckeln till den nya expressfrakten som erbjuder leverans samma dag i storstäderna.

- Vi försöker komma närmare våra användares vardagliga rutt mellan hem och arbete. Man kan säga att vår expressfrakt är ett mellanting mellan en hemleverans och ett ombudspaket. Det går snabbt – oftast är vi det snabbaste alternativet – och är bekvämt i bemärkelsen att paketet kan hämtas ut var och när mottagaren vill utan köer, väntetid eller dåliga öppettider. Prismässigt ligger tjänsten i linje med ombudsleveranser eftersom vi kan leverera många paket vid varje stopp.

"Var egentligen en bryggfinansiering"

Det nya pengatillskottet kommer, för de som inte listat ut det redan, att leda till en hel del fler paketskåp och det ska handla om att expandera geografiskt, alltså till nya platser i landet. Instabox ska även jobba för att få flera e-handlare att använda deras tjänster.

- Den här finansieringsrundan var egentligen en bryggfinansiering med existerande aktieägare som vi satte upp för att inte tappa momentum. På sluttampen fick vi även med ett par nya investerare av en slump, så rundan blev lite större än vi hade tänkt oss, säger Alexis Priftis.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!