Instagram börjar med helskärmsreklam

Tar efter Snapchat - igen.

Snart kommer 150 miljoner människor som dagligen använder Instagram Stories kunna se reklamsnuttar i helskärm i telefonen, enligt Internet Retailer. Funktionen är misstänkt lik den funktion som Snapchat tidigare lanserat - till och med namnet är nästan identiskt.

Fick inte köpa Snapchat

När Facebook, som äger Instagram, misslyckades med att köpa även Snapchat, valde de istället att kopiera företagets populära app, Snapchat Stories.

Annons

För att förenkla för e-handlare som ville sälja grejer via Instagram skapade man en mer användarvänlig säljfunktion som gick via Stories-sidan. Nu tar Instagram klon-projektet ett steg längre och kopierar även möjligheten som finns i Snapchat Stories, att se reklam i helskärm i mobilen. Med den nya funktionen väntas nu allt fler börja utnyttja mediet för att marknadsföra sina produkter.

Ett fåtal annonsörer i början

Annonserna, som kommer att visas mellan vissa berättelser, kommer till en början bara att ha ett 30-tal företag som avsändare, däribland Nike och Yoox Net-a-Porter.

Enligt Instagram kommer dock fler annonsörer att kunna använda funktionen de närmsta veckorna.

Instagram har även tidigare kopierat flera av Snapchats koncept. I augusti kopierade de exempelvis konceptet med filmer som försvinner.

Annons