Instagram-knarkande kunder är en dyr affär för e-handlarna

Miljarder i sjön när #fashionistas utnyttjar e-handlarna.

Att returer är en stor kostnad för många e-handlare är ingen nyhet. Speciellt inom modebranschen så är returer en del av vardagen och i vissa fall kan så mycket som hälften av varorna skickas tillbaka av kunderna.

En anledning är förstås att kunderna provar plagg som sedan inte passar. Fenomenet med fria returer har även uppmuntrat till att beställa hem många plagg för att sedan returnera det man inte gillade.

Annons

Nu kommer dock en ny undersökning, från betalbolaget Barclaycard, som visar på en kanske inte lika schysst anledning att returnera produkter. Även om undersökningen inte direkt pekar ut Instagram så är det uppenbart att det är en stor bov i dramat.

Enligt undersökningen är det nämligen så att nästan en av tio e-handlande kunder erkänner att de beställt hem ett plagg bara för att kunna ta en bild där plagget bärs, i syfte att lägga upp det i sociala medier. Kunderna har sedan direkt returnerat produkten i fråga.

Gruppen 35-44 åringar ska vara de värsta när det kommer till detta beteende och i den målgruppen ska nära en av fem svarat att de köpt något endast för “the hashtag moment”.

Män är värst

Baserat på hemska fördomar, och modebutikers Instagram-flöden, så kanske man skulle kunna tro att kvinnor är värre än män i denna jakt på “likes”. Enligt den nya undersökningen så är det dock män som är värst när det kommer till detta beteende.

- Förvånansvärt nog så är män mer “socialt självmedvetna” än kvinnor och 12 procent av männen i undersökningen uppger att de lägger ut ett klädesplagg i sociala medier för att sedan returnera det till en e-handlare, jämfört med endast sju procent av kvinnorna. Det är inte bara virtuell fåfänga, en av tio män säger också att de skulle bli generade om en kompis såg dem i samma outfit två gånger, jämfört med sju procent av kvinnorna. Fler män (15 procent) erkänner också att de har på sig kläder med prislapparna kvar om de vill returnera dem, jämfört med 11 procent av kvinnorna, skriver Barclaycard.

Undersökningen har genomförts i Storbritannien och omfattar över 2 000 personer över 18 år. I Storbritannien så ska “try before you buy” ha blivit allt vanligare, vilket bland annat svenska Klarna står bakom med sitt intåg i landet. Att erbjudas fria returer och att betala efter man fått testa varan tror Barclaycard bidrar till den nya trenden, som företaget kallar “snap and send back”, det vill säga att beställa, fotografera och returnera - allt för att jaga likes i sociala medier.

- Det är intressant att se den sociala medier-trenden ytterligare driva på returkulturen. Vi vet från våra undersökningar att returer har en stor inverkan på återförsäljare, med en enorm siffra på sju miljarder pund per år i försäljning som de potentiellt inte kan räkna hem, säger George Allardice, strategichef på Barclaycard Payment Solutions.

Annons
Annons