Annons

Instagram-knarkande kunder är en dyr affär för e-handlarna fashionmistas är värst

Instagram-knarkande kunder är en dyr affär för e-handlarna

2018-08-23 07:00

Miljarder i sjön när #fashionistas utnyttjar e-handlarna.

Att returer är en stor kostnad för många e-handlare är ingen nyhet. Speciellt inom modebranschen så är returer en del av vardagen och i vissa fall kan så mycket som hälften av varorna skickas tillbaka av kunderna.

En anledning är förstås att kunderna provar plagg som sedan inte passar. Fenomenet med fria returer har även uppmuntrat till att beställa hem många plagg för att sedan returnera det man inte gillade.

Nu kommer dock en ny undersökning, från betalbolaget Barclaycard, som visar på en kanske inte lika schysst anledning att returnera produkter. Även om undersökningen inte direkt pekar ut Instagram så är det uppenbart att det är en stor bov i dramat.

Enligt undersökningen är det nämligen så att nästan en av tio e-handlande kunder erkänner att de beställt hem ett plagg bara för att kunna ta en bild där plagget bärs, i syfte att lägga upp det i sociala medier. Kunderna har sedan direkt returnerat produkten i fråga.

Annons
Annons

Gruppen 35-44 åringar ska vara de värsta när det kommer till detta beteende och i den målgruppen ska nära en av fem svarat att de köpt något endast för “the hashtag moment”.

Män är värst

Baserat på hemska fördomar, och modebutikers Instagram-flöden, så kanske man skulle kunna tro att kvinnor är värre än män i denna jakt på “likes”. Enligt den nya undersökningen så är det dock män som är värst när det kommer till detta beteende.

- Förvånansvärt nog så är män mer “socialt självmedvetna” än kvinnor och 12 procent av männen i undersökningen uppger att de lägger ut ett klädesplagg i sociala medier för att sedan returnera det till en e-handlare, jämfört med endast sju procent av kvinnorna. Det är inte bara virtuell fåfänga, en av tio män säger också att de skulle bli generade om en kompis såg dem i samma outfit två gånger, jämfört med sju procent av kvinnorna. Fler män (15 procent) erkänner också att de har på sig kläder med prislapparna kvar om de vill returnera dem, jämfört med 11 procent av kvinnorna, skriver Barclaycard.

Undersökningen har genomförts i Storbritannien och omfattar över 2 000 personer över 18 år. I Storbritannien så ska “try before you buy” ha blivit allt vanligare, vilket bland annat svenska Klarna står bakom med sitt intåg i landet. Att erbjudas fria returer och att betala efter man fått testa varan tror Barclaycard bidrar till den nya trenden, som företaget kallar “snap and send back”, det vill säga att beställa, fotografera och returnera - allt för att jaga likes i sociala medier.

- Det är intressant att se den sociala medier-trenden ytterligare driva på returkulturen. Vi vet från våra undersökningar att returer har en stor inverkan på återförsäljare, med en enorm siffra på sju miljarder pund per år i försäljning som de potentiellt inte kan räkna hem, säger George Allardice, strategichef på Barclaycard Payment Solutions.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta