Annons

Instagram-knarkande kunder är en dyr affär för e-handlarna fashionmistas är värst

Instagram-knarkande kunder är en dyr affär för e-handlarna

2018-08-23 07:00

Miljarder i sjön när #fashionistas utnyttjar e-handlarna.

Att returer är en stor kostnad för många e-handlare är ingen nyhet. Speciellt inom modebranschen så är returer en del av vardagen och i vissa fall kan så mycket som hälften av varorna skickas tillbaka av kunderna.

En anledning är förstås att kunderna provar plagg som sedan inte passar. Fenomenet med fria returer har även uppmuntrat till att beställa hem många plagg för att sedan returnera det man inte gillade.

Nu kommer dock en ny undersökning, från betalbolaget Barclaycard, som visar på en kanske inte lika schysst anledning att returnera produkter. Även om undersökningen inte direkt pekar ut Instagram så är det uppenbart att det är en stor bov i dramat.

Enligt undersökningen är det nämligen så att nästan en av tio e-handlande kunder erkänner att de beställt hem ett plagg bara för att kunna ta en bild där plagget bärs, i syfte att lägga upp det i sociala medier. Kunderna har sedan direkt returnerat produkten i fråga.

Annons
Annons

Gruppen 35-44 åringar ska vara de värsta när det kommer till detta beteende och i den målgruppen ska nära en av fem svarat att de köpt något endast för “the hashtag moment”.

Män är värst

Baserat på hemska fördomar, och modebutikers Instagram-flöden, så kanske man skulle kunna tro att kvinnor är värre än män i denna jakt på “likes”. Enligt den nya undersökningen så är det dock män som är värst när det kommer till detta beteende.

- Förvånansvärt nog så är män mer “socialt självmedvetna” än kvinnor och 12 procent av männen i undersökningen uppger att de lägger ut ett klädesplagg i sociala medier för att sedan returnera det till en e-handlare, jämfört med endast sju procent av kvinnorna. Det är inte bara virtuell fåfänga, en av tio män säger också att de skulle bli generade om en kompis såg dem i samma outfit två gånger, jämfört med sju procent av kvinnorna. Fler män (15 procent) erkänner också att de har på sig kläder med prislapparna kvar om de vill returnera dem, jämfört med 11 procent av kvinnorna, skriver Barclaycard.

Undersökningen har genomförts i Storbritannien och omfattar över 2 000 personer över 18 år. I Storbritannien så ska “try before you buy” ha blivit allt vanligare, vilket bland annat svenska Klarna står bakom med sitt intåg i landet. Att erbjudas fria returer och att betala efter man fått testa varan tror Barclaycard bidrar till den nya trenden, som företaget kallar “snap and send back”, det vill säga att beställa, fotografera och returnera - allt för att jaga likes i sociala medier.

- Det är intressant att se den sociala medier-trenden ytterligare driva på returkulturen. Vi vet från våra undersökningar att returer har en stor inverkan på återförsäljare, med en enorm siffra på sju miljarder pund per år i försäljning som de potentiellt inte kan räkna hem, säger George Allardice, strategichef på Barclaycard Payment Solutions.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta