Annons

Instagram låter influencers sälja produkter direkt i inläggen

Instagram låter influencers sälja produkter direkt i inläggen

2019-05-03 07:15

Den verkliga planen med Instagrams e-handelskassa.

Det går snabbt framåt för Instagrams e-handelssatsningar just nu. I mars meddelade företaget att man lanserat en egen e-handelskassa och att kunderna som besöker e-handlare i det sociala nätverket därmed inte skulle behöva lämna Instagram för att avsluta sitt köp. E-handelskassan testas just nu i USA och planen är förstås att rulla ut den bredare.

LÄS ÄVEN: H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Nu avslöjar dock Instagram vad som kan vara den verkliga planen med kassan. Under Facebooks utvecklarkonferens häromdagen så meddelade företaget, som också äger Instagram, att influencers ska få möjlighet att sälja produkter direkt i sina inlägg.

Tanken verkar alltså vara att inte bara slippa lämna det sociala nätverket utan även att slippa besöka e-handlaren som säljer produkten. Kunderna ska helt enkelt kunna klicka hem en produkt direkt ifrån ett influencer-inlägg.

Annons
Annons

Influencers slipper diskussioner

Den nya funktionen ska börja testas redan nästa vecka av en skara utvalda influencers och stora varumärkeskonton. Influencer-kontona kommer endast att kunna ”tagga” och länka direkt till produkter från de e-handlare som idag testar Instagrams kassa.

Influencer-kontona får inte någon provision på försäljningen, något som kan komma senare, men ska få se detaljerad statistik gällande försäljningen som sker via inläggen. De kan förstås göra en deal vid sidan, med e-handlare vars produkter man visar upp. Instagram lyfter dock det hela som ett sätt att slippa diskussioner om vad man eventuellt har på sig i bilden och var det går att köpa.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta