Inte alla detaljhandlare får del av E-handelns fördelar

Gränsen mellan fysisk och digital handel håller på att suddas ut, men e-handel är inte för alla. Något som allt fler stora detaljhandlare får lära sig i efterhand. Det är nämligen inte alla som lyckas tjäna pengar på sitt digitala äventyr, trots stora ansträngningar.

Vi har varit inne på det vid ett flertal tillfällen, att allt fler e-handlare öppnar fysiska butiker, och tvärtom. För vissa verkar det vara rätt väg att gå, men för vissa funkar det inte alls. Vi har även de som säger att en bra multikanalshandel inte existerar.

Enligt detaljhandelsanalytikern, Paula Rosenblum, är det också ett faktum att många större detaljhandlare har svårt att få någon större lönsamhet på nätet. Bland annat nämner hon kedjor som TJ Maxx, Nordstrom och H&M.

Annons

En anledning till att det det är svårt att få önskad avkastning, är att det kostar en hel del att få ut sina produkter på nätet. Bland annat nämner Rosenblum att kunden vill ha många och beskrivande bilder, gärna med möjligheten att kunna se produkten i alla möjliga vinklar och att kunna zooma.

Och även om det kan löna sig att investera i tekniken som krävs och att ta alla bilderna, inte alla leverantörer tillhandahåller ju dessa, så är det något som tar tid, kostar pengar och därmed suger ut vinsten från försäljningen. Samtidigt måste all produktbeskrivning in på rätt plats, något som inte alla har möjlighet att göra på ett automatiserat sätt.

Om inte det vore nog så nämner Rosenblum också att e-handel ofta är mindre lämpat för de som säljer produkter med låga marginaler. Det eftersom att produkten, efter att den hamnat på nätet, ska plockas, packas och skickas.

Har fel affärsmodell

Ett annat problem är enligt Paula Rosenblum att många företag byggt sin affärsmodell baserat på fysiska butiker, kanske inte så konstigt, och vid en e-handelssatsning tillkommer det plötsligt en mängd nya kostnader. Något som i slutändan kan göra det hela olönsamt.

Det gäller helt enkelt att skapa de förutsättningar som krävs för att skapa en effektiv e-handel när det gäller allt från inköp av produkter och kundservice, till packning och distribution. Men hon nämner också att även om många har svårt att få lönsamhet, så har de i dag inte heller råd med att inte finnas på nätet.

I H&M:s fall beror det helt enkelt på att deras målgrupp är vana vid e-handel och därmed kräver det. Deras trumfkort kan vara att de blivit så pass stora i USA att de kan ha särskilda distributionscentraler för sin e-handel. Det samtidigt som de kan köpa in så pass stora volymer att de kan tillgodose både den fysiska och digitala handeln.

När det gäller TJ Maxx är Rosenblum inte lika hoppfulla. De slog för en tid sen igen sin e-handel men har nu planer på att öppna den igen. Helt enkelt för att man inte har råd att inte ha ett skyltfönster på nätet om man vill locka unga konsumenter.



Källa: Forbes

Annons

Annons