Annons

Inte alla detaljhandlare får del av E-handelns fördelar

Inte alla detaljhandlare får del av E-handelns fördelar

2013-08-20 11:53

Gränsen mellan fysisk och digital handel håller på att suddas ut, men e-handel är inte för alla. Något som allt fler stora detaljhandlare får lära sig i efterhand. Det är nämligen inte alla som lyckas tjäna pengar på sitt digitala äventyr, trots stora ansträngningar.

Vi har varit inne på det vid ett flertal tillfällen, att allt fler e-handlare öppnar fysiska butiker, och tvärtom. För vissa verkar det vara rätt väg att gå, men för vissa funkar det inte alls. Vi har även de som säger att en bra multikanalshandel inte existerar.

Enligt detaljhandelsanalytikern, Paula Rosenblum, är det också ett faktum att många större detaljhandlare har svårt att få någon större lönsamhet på nätet. Bland annat nämner hon kedjor som TJ Maxx, Nordstrom och H&M.

En anledning till att det det är svårt att få önskad avkastning, är att det kostar en hel del att få ut sina produkter på nätet. Bland annat nämner Rosenblum att kunden vill ha många och beskrivande bilder, gärna med möjligheten att kunna se produkten i alla möjliga vinklar och att kunna zooma.

Och även om det kan löna sig att investera i tekniken som krävs och att ta alla bilderna, inte alla leverantörer tillhandahåller ju dessa, så är det något som tar tid, kostar pengar och därmed suger ut vinsten från försäljningen. Samtidigt måste all produktbeskrivning in på rätt plats, något som inte alla har möjlighet att göra på ett automatiserat sätt.

Om inte det vore nog så nämner Rosenblum också att e-handel ofta är mindre lämpat för de som säljer produkter med låga marginaler. Det eftersom att produkten, efter att den hamnat på nätet, ska plockas, packas och skickas.

Har fel affärsmodell

Ett annat problem är enligt Paula Rosenblum att många företag byggt sin affärsmodell baserat på fysiska butiker, kanske inte så konstigt, och vid en e-handelssatsning tillkommer det plötsligt en mängd nya kostnader. Något som i slutändan kan göra det hela olönsamt.

Det gäller helt enkelt att skapa de förutsättningar som krävs för att skapa en effektiv e-handel när det gäller allt från inköp av produkter och kundservice, till packning och distribution. Men hon nämner också att även om många har svårt att få lönsamhet, så har de i dag inte heller råd med att inte finnas på nätet.

I H&M:s fall beror det helt enkelt på att deras målgrupp är vana vid e-handel och därmed kräver det. Deras trumfkort kan vara att de blivit så pass stora i USA att de kan ha särskilda distributionscentraler för sin e-handel. Det samtidigt som de kan köpa in så pass stora volymer att de kan tillgodose både den fysiska och digitala handeln.

När det gäller TJ Maxx är Rosenblum inte lika hoppfulla. De slog för en tid sen igen sin e-handel men har nu planer på att öppna den igen. Helt enkelt för att man inte har råd att inte ha ett skyltfönster på nätet om man vill locka unga konsumenter.


Källa: Forbes

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Bozze
2013-08-26 09:55

Det är svårt för att inte säga omöjligt att göra en separat kalkyl för en E-handelssatsning på nätet. E-handeln är för många en helt nödvändig del i "marketing mix".

Multikanalföretaget måste se E-handeln som en allt viktigare del av sin kontakt med konsumenterna. Sen kanske det inte är så viktigt om konsumenten väljer att lägga själva ordern på nätet eller i den fysiska butiken.

Det sista exemplet tycker jag är en utmärkt illustration " man inte har råd att inte ha ett skyltfönster på nätet om man vill locka unga konsumenter."

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta