Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Sommar, sol och lata dagar. I en skuggig vrå dinglar en hängmatta, i vilken du själv ligger och sover med en tidning över huvudet. Sinnebilden av avkoppling. Och precis som inom alla andra områden, finns det e-handlare som insett att denna dröm är något som många vill göra till verklighet under semestern.

Trots att rapporterna om det tveksamma sommarvädret duggat tätt sedan i juni, tycks många hålla fast vid hängmattedrömmen. De svenska e-handlarna som har specialiserat sig på att sälja just hängmattor - jodå, det finns ett gäng - har nämligen haft allt annat än lata dagar när vi andra har tagit semester. 

Annons

I takt med att Sverige nu så smått återvänder till vardagslunken och lämnar tuppluren i hängmattan bakom sig, passar vi därför på att summera sommaren som gick och hängmattans ställning i e-handelssverige.

Flera e-handelspionjärer i segmentet

Det visar sig att det finns i alla fall fler än en handfull e-handelsbutiker som har just hängmattor som sin huvudsakliga produkt. Och till vår förvåning upptäcker vi att de som driver dem i flera fall är vad många nog skulle kalla e-handelspionjärer.

- Jag har faktiskt haft e-handel sedan 1999 då jag satte upp min första webbsida med hängmattor. Jag har följt e-handelns barndom. Från det att folk bara tittade på en enkel webbsida som en broschyr utan att göra någon beställning alls, skriver exempelvis Gunilla Boivie, som driver Stora Famnen Hängmattor till Ehandel.se.

Hon är inte ensam. Även konkurrenten Torbjörn Bergqvist är en veteran i branschen. Han har sålt brasilianska hängmattor sedan 1994 och inledde nätförsäljningen kring millennieskiftet år 2000. År 2003 bestämde han sig för att starta e-handeln Hangmattor.se, som han driver än idag.

Även Pauline Besselsen, som driver hängmattebutiken Losandeshängmattor.se, drog igång år 2000. När 2004 lades till handlingarna hade de som var riktigt tidigt ute även fått sällskap av Hamaca.se, som dock inledningsvis bara sålde sina produkter till avkopplande britter, och först 2006 tog sig in på den svenska marknaden.

Sen utmanare omsätter 38 miljoner

När företaget Kila Möbler startade upp sin e-handel 2008, hade de alltså redan flera etablerade konkurrenter på området. Det tycks dock inte ha hindrat dem från att slå sig in på marknaden - 2016 omsatte de 38 miljoner, fördelat på både hängmattor och diverse trädgårdsmöbler. Då ska det förstås även nämnas att företaget sedan 1978 även har ett varuhus beläget mellan Nyköping och Norrköping, men stort fokus läggs på e-handeln.

Idag har hängmattetrenden anammats även av de stora varuhusen och Ikea, Jula och Bauhaus, som numera alla har sitt eget utbud av den klassiska semesterprodukten.

Efterfrågan ökar ständigt

Vi har dock valt att fokusera på de nätbutiker som har hängmattor som sin specialitet. Och de som varit med länge vittnar om hur efterfrågan på deras produkter ständigt ökat genom åren.

Annons

- Våra hängmattor är singel-, dubbel- och familjehängmattor som vi själva köper in i Brasilien. Efterfrågan på hängmattor har det funnits hela tiden, men efterfrågan på brasilianska hängmattor, som är extra stora och av hög kvalitet, har successivt ökat, berättar Torbjörn Bergkvist på Hängmattor.se, som alltså snart firar 20 år som hängmatteförsäljare på nätet.

“Räcker inte med matgrupp på baksidan”

Samma upplevelse har Hampus Ekblom på Kila Möbler. Han uppger att deras hängmatteförsäljning ökar successivt varje år - även i år när vädret inte varit på topp. Hans teori är att folk i allt större utredning inte bara inreder sina hem, utan också sina trädgårdar.

- Ute är det nya inne, det blir mer och mer tydligt för varje år. Idag räcker det oftast inte med “bara” en matgrupp på baksidan, utan det ska vara loungegrupper, parasoller, mattor, kuddar, filtar, hänggungor och andra dekorationer.

Och i den nya vurmen för trädgårdsmöbler är det, enligt Hampus Ekblom, många som ser även hängmattan som ett måste.

- Hängmattorna är ett väldigt populärt komplement till övriga möbler, eller som present. Dessutom är den lätt att ta med sig på semestern eller till sommarstugan, menar han.

Större efterfrågan i soligt väder

Och iakttagelsen att försäljningen tuffar på även när det regnar, är det fler som har fått erfara under sommaren, även om ett högre antal soltimmar ofta ger en extra skjuts åt försäljningen.

- Nätförsäljningen ökar för varje år, men givetvis är det större efterfrågan då vädret är varmt och soligt. Årets sommar har varit en vädermässigt ganska normal svensk sommar och försäljningen har varit som väntat, skriver Torbjörn Bergqvist på Hängmattor.se

Säljer som smör en solig dag”

På Hamaca.se tycker man däremot att vädret har en avgörande betydelse för omsättningen.

- Försäljningen beror nästan helt på vädret. Om det är en riktigt varm och solig dag så säljer hängmattorna som smör - trots att kunden inte får den levererat förrän nästa dag. Om det är en dålig sommar och regnar mycket, blir det inte alls så mycket sålt. Folk tänker ganska kortsiktigt skulle jag säga, skriver Carolin King, VD på Hamaca.

Trots köparnas kortsiktiga lynne, har dock inte heller hon märkt av något försäljningstapp under årets sommar. Det tror hon dock hänger ihop med att Hamaca tillverkar sina egna hängmattor och har flera återförsäljare inom e-handeln.

- Försäljningen i år har varit ungefär densamma som innan och mycket beror på att det finns flera aktörer, men mycket beror på att det finns flera aktörer nu. I början fanns det knappt någon konkurrens, skriver hon.  

Utmanövrerad av återförsäljaren

En hängmatteförsäljare som det dock inte har gått lika bra för under årets semestersäsong är Pauline Besselsen, på Los Andes Hängmattor. Även hon gjorde premiär i e-handeln redan år 2000 och har märkt ett stadigt stigande intresse bland konsumenterna för hennes produkter. Men i år hände något.

- Årets sommar har gått dåligt eftersom min återförsäljare har öppnat en egen e-butik. Det går inte att konkurrera med sin leverantör och de är mycket större och har en budget till att köpa sig en reklamplats på Google. De kör fraktfritt över 500 kronor och jag har betydligt högre fraktkostnader att betala, så jag går back om jag skulle ha samma erbjudande, skriver Pauline Besselsen till redaktionen. 

Tillbaka till 1999

Sammanfattningsvis är alltså nätets hängmatteförsäljare en grupp e-handlare som jobbar hårt för att vi andra ska kunna lata oss. Trots tidig etablering och ökad konkurrens, slår de sig fram - och ökar i vissa fall till och med när sommarvädret är dåligt. Ibland kan det dock upplevas som att e-handelns utveckling under de senaste decennierna resulterat i att sakernas tillstånd nu är tillbaka på ruta ett. 

- Jag är tillbaka på 1999 på flera sätt. Folk kollar på nätet, men kommer och handlar i min butik i Bromma, konstaterar Gunilla Boivie på Stora Famnen Hängmattor. 

Annons