Annons

Interflora blir utkastade ifrån Googles sökresultat

Interflora blir utkastade ifrån Googles sökresultat

2013-02-25 11:49

Det är inte ofta företag blir manuellt utkastade ifrån Googles sökresultat. BMW har dock råkat ut för det och även Google själv efter att ha använt köpta länkar. I förra veckan var det dags igen då Google slängde ut brittiska Interflora ifrån sökresultaten.

I fredags rapporterade flera SEO-sidor (om sökmotoroptimering) att Interfloras brittiska sida inte längre rankade på "flowers" eller tillhörande sökfraser. Det visade sig ganska snabbt att Google förmodligen straffat Interflora för köpta länkar. Google sparkar då ut sidan med huvudet före ifrån deras sökresultat. Detta är som sagt ovanligt men händer emellanåt.

Advertorials i fokus

Google vill inte kommentera händelsen enligt sidan Searchengineland. Efter att SEO-branschen börjat rota i fallet verkar det dock vara ett klassiskt fall av köpta länkar. De ska ha gett bloggare blommor i utbyte mot ett inlägg med länkar. De sägs även ha köpt "advertorials", dvs artiklar på olika nyhetssajter med köpta länkar. Alla dessa former av inlänkar ogillas av Google och kan straffas med utestängning ifrån sökresultaten.

Google har som sagt även straffat sig själv för köpta länkar tidigare.

Matt Cutts är chef för spam-enheten hos Google och han skrev i fredags ett inlägg kring advertorials och hur de inte är tillåtna. Detta inlägg får många att tro att det var just köpta artiklar (med länkar) som gjorde att Interflora slängdes ut.

En aggressiv länkkampanj

Denna utfrysning skall efterfölja en stor SEO-kampanj av Interflora inför Alla hjärtans dag. En period då man som blomleverantör förmodligen vill äga ordet "flowers" hos Google.

Interflora verkar alltså ha varit lite för aggressiva i sin länkkampanj inför Alla hjärtans dag, med köpta artiklar och blogginlägg. Något de nu får sota för.

Samtidigt spekuleras det i om inte Interflora var medvetna om risken och att utestängningen var beräknad, med ett positivt resultat även om de hamnar utanför indexet en period.

Brittiska tidningar straffas

Google har i skuggan av denna händelse sänkt SEO-värdet på flera tidningssajter i Storbritannien. Anledningen sägs vara för att straffa de som säljer länkar i stor skala.

I samma veva anklagas Google för hyckleri precis som när de tvingades straffa sig själv för köpta länkar, relaterade till deras webbläsare Chrome.

Kommer Google straffa sig själv igen?

Köpta nyhetsartiklar verkar nämligen vara en effektiv metod för SEO som även Google ska använda. En stor organisation som Google har inte så bra koll på vad alla armar gör och inte oväntat visar det sig att även Google köper nyhetsartiklar (advertorials) för flera av deras tjänster. Köpta artiklar för Chromebooks, Analytics, AdWords och Google+ har hittats.

Nu väntar alla på om Google skall straffa sig själv igen. Något som enligt Searchengineland mycket väl kan bli fallet. Faktum kvarstår dock att Google nu går hårt åt även köpta artiklar på nyhetssajter.

 

 

Andra källor: Sokmotorkonsult, Lindqvist

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

mephisto73
2013-02-25 14:47

Någonstans kommer man få problem med gränsdragningen mellan köpta och legitima länkar. Jag gissar på att man kommer försöka gå runt detta stinkande moras och istället börja väga in faktorer som bekräftat författarskap etc.

Tanken på att "straffa" sajter baserat på innehåll på 3e-part-sajter är inte heller helt problemfri.

Nicklas
2013-02-25 15:58

De kan nog vara värt detta när de är tillbaka på toppen efter ett par månader.

Jimmy Öström
2013-02-25 15:59

Blääää vad lite man kan om detta. Man blir ju lite rädd i byxan........Det blir till att lära sig mer helt enkelt så man kan bli bästis med G!

Kodmyran
2013-02-25 16:48

Jag gissar att de är en kalkylerad risk, de har även ett bra varumärke att falla tillbaka på, och några veckor ur serpen kan de som stort företag nog klara. Värre för en liten aktör att bli utkastad med mindre varumärke.....

Mattias
2013-02-26 07:15

Klarar det gör dom säkert, men det blir nog ett väldigt stort försäljningstapp. När man har ett välkänt varumärke får man ofta nästan all trafik på just varumärkessök via Google. Det här blir dyrt nu när de måste köpa in den trafiken via adwords istället för den organiska. Surt.

connywesth
2013-02-26 08:15

Google har insett problemen med inlänkar och hur lätt det är att manipulera systemet. Det är ju därför som de succesivt har sänkt betydelsen av inlänkar i deras algoritmer. De jobbar ju frenetiskt med att öka betydelsen av onsite värdering, dvs innehållet på siten och hur väl det stämmer överens med vad en vanlig människa som söker vill ha för resultat.

Christoffer Tyrefors
2013-02-26 08:40

Connywesth: gör de?

Magnus Bråth
2013-02-26 14:45

Nej, länkar har inte minskat något i betydelse däremot har kraven på länkarnas utformning ökat.

Christoffer Tyrefors
2013-02-26 16:05

Ironi-signaler har dock blivit mer svårtolkade :)

Det är rätt roligt att det skrivs här, för samtidigt pågår en rätt "kraftig" twitter-/bloggdiskussion kring vikten av en vetenskaplig syn på SEO (bl.a här: http://www.sokmotorkonsult.se/seo/ett-slag-for-en-vetenskaplig-metod) Det handlar förstås om vikten av bevis, och därav även faran med vilda gissningar. Mitt i allt testas en googlebomb som t.om. den ivrigaste motståndaren erkänt att den tycks fungera. Noll onsite, 100% länkar.

Man får väl tolka som man vill, men Matt Cutts säger nåt i stil med att det fortfarande finns "plenty of" vettiga länkar att ta hänsyn till (http://youtu.be/mXJylyR2Lc0)

Hela storheten med google var ju att de började ta andra signaler än onpage, för att ranking inte bör avgöras av upphovsmannen, utan av rekommendationer från andra. Rätt logiskt. Ingen vet förstås huruvida sociala signaler eller rentav hur många gånger ditt namn nämns kommer spela roll i framtiden, men att vi skulle mot att onpage viktare än signaler utifrån känns för mig extremt långsökt?

Julius
2013-02-26 16:23

Google försöker väl här statuera exempel för att skydda just länkstrukturen. Speciellt i nätverk med tidningar och andra tunga sidor som förmodligen hjälper Google-algoritmerna att sortera Internet.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.