Interflora i gerilla-kampanj på kvinnodagen – drog in 115 000

20 procent av intäkterna i e-handeln avsattes för grundande av en kvinnlig staty.

På senare tid har vi fått vänja oss vid hur e-handlaren Interflora utnyttjar olika högtider till att genomföra - i vissa fall - minst sagt spexiga påhitt.

LÄS ÄVEN:
Interfloras galna säljfest: “Nådde målet med råge”
Fritt fram med naken man i reklam för blomsterhandel
E-handlarnas spexigaste Alla hjärtans dag-kampanjer

Annons

Prydde kvinnliga statyer med blommor

Igår - på internationella kvinnodagen - var det dags igen. Företaget gav sig ut i snöyran för att genomföra va de själva kallade för “en gerilla-kampanj”, runtom i Sverige. Tillvägagångssätet var att pryda statyer över kända kvinnor med blommor. Dessvärre, kunde Interflora konstatera, fanns det inte så många att välja på.

- I Sverige finns det runt 20 kända kvinnliga statyer med namn och kläder. Det ska ställas mot nära 200 manliga statyer. I många kommuner är till och med 100 procent av statyerna avbildningar av personer av manligt kön. Det finns dock betydligt fler kvinnliga statyer runt om i landet men då är de oftast varken klädda eller namngivna, avsedda för dekoration snarare än att föreviga en betydelsefull person, sammanfattar företaget sina efterforskningar.

Ska resa namngiven kvinna inom tre år

Men istället för att acceptera sakernas tillstånd bestämde sig Interflora för att försöka förändra det hela. Det vill man göra genom en nystartad fond vid namn “The Power of Flower Fund”. 

Via den ska företaget nu genomföra en långsiktig satsning där de ska verka för att resa ytterligare en kvinnlig, namngiven, staty inom tre år. 

"En riktig succé"

Och det ändamålet tycks ha blivit populärt hos kunderna. 115 000 kronor samlade företaget in under dagen, till förmån för den kommande statyn. Då hjälpte förvisso e-handeln till en del, då Interflora lät 20 procent av intäkterna från onlineförsäljningen under gårdagen komma projektet till del. Alla pengar som samlats in ska nu gå oavkortat till fonden. 

- Det blev en riktig succé och vi är väldigt stolta över initiativet, som är både vackert och viktigt. Vi fick ett stort engagemang i alla städer där vi smyckade statyerna. Många diskuterade i sociala medier och visade sin uppskattning över att vi lyfter frågan, säger Louisa Blomstrand, marknads- och e-handelschef på Interflora.

Men exakt hur projektet med statyn ska utforma sig kommer nu att avgöras av Interfloras kunder. Vem som ska avbildas, vilken konstnär som ska få uppdraget och var statyn ska stå när den är färdig, blir alltså upp till de som köper sina blommor hos Interflora.

Annons
Annons