Interflora slog rekord på nätet under årets julhelg

Julen 2013 var en extra blomstrande högtid för Interflora. Under årets julhelg slog företaget försäljningsrekord på sin e-handelssida Interflora.se. Snabba och smidiga leveranser tillsammans med en målmedveten satsning på nätet är några av anledningarna.

Julen är, tillsammans med Alla hjärtans dag i februari och Mors dag i maj, den största högtiden för blomsterförmedling. Något som märktes lite extra under årets julhelg hos Interflora.se. Företaget slog nämligen nytt rekord när det gäller försäljning på nätet.

– Julen 2012 var också en rekordjul så det är med stor glädje vi nu kan konstatera att vi fått äran att hjälpa ännu fler personer att uppvakta med Blommogram i år, säger Interfloras VD John Lilja.

Annons

En av anledningarna till Interfloras ökade försäljning beror på deras satsning på snabba leveranser. Precis som konkurrenten Euroflorist kan man erbjuda leverans samma dag som beställningen sker, och för den som har riktigt bråttom, finns det till möjlighet till expressleverans som ser till att blommorna kommer fram inom två timmar.

Satsning på M-handel

Utvecklingen av näthandeln har under de senaste åren också stått högt på Interfloras dagordning. Och även om man haft lite problem med Google i Storbritannien, så har man gjort många andra lyckade satsningar.

I år har Interflora satsat på bannerannonsering på utvalda samarbetssajter och företagets Facebooksida har under hösten rankats som en av Sveriges mest engagerande Facebooksidor. Man har även tagit fram en ny lättshoppad mobilsajt, något som John Lilja ser som ett naturligt steg i e-handeln.

– Sakta men säkert börjar folk nyttja även mobiltelefoner och surfplattor för att e-handla och skicka Blommogram och då gäller det att vi är beredda med en lättnavigerad och bra sajt, säger John Lilja. Vi var en av de allra första allra första att bedriva e-handel i Sverige, så för oss är det viktigt att ligga på topp.

Källa: Press

Annons