Internationell mediegigant går in som ägare i Boozt.com

Discovery Networks löser in en gammal reklamdeal och får för det en liten ägarandel i modesajten.

Boozt.com, som växer både när det gäller lageryta och omsättning, får in en ny delägare i Discovery Networks. En norsk mediekoncern, som ägs av det amerikanska TV-nätverket Discovery Communications, och som i sin tur äger svenska TV-kanaler som Kanal 5 och Kanal 9.

Enligt uppgifter till Breakit ska det dock inte röra sig om en traditionell nyemission. Istället är det en gammal reklamdeal som gjordes för ett par år sedan och som Discovery nu ser till att lösa in.

Annons

Aktier till ett värde av 36,4 miljoner kronor

Boozt har enligt det flera år gamla avtalet fått ”en stor mängd” reklam i Discovery Networks norska tv-kanaler, och beroende på utgången skulle mediebolaget få ett visst antal aktier i Boozt.

Totalt ska det röra sig om en ägarandel på 2,6 procent för Discovery Networks. Enligt Breakits beräkningar ska affären vara värd cirka 36.4 miljoner kronor.

Annons