Internationell stormarknad köper ledande e-handel

Detaljhandelsjätten Carrefour med nära 12 000 butiker i 35 länder köper nu en av Frankrikes största nätbutiker.

En av världens största detaljhandlare, franska Carrefour, meddelar att man kommer köpa 100 procent av aktierna i Rue du Commerce, en e-handelssajt med över 5 miljoner unika besökare varje månad.

Förvärvet är ett led i en större omnikanalsatsning för jätten Carrefour som ska vara en av världens största dagligvarukedjor, och driver tusentals stormarknader världen över. Förra året omsatte man 100 miljarder euro. 2014 var även första gången på sex år som icke livsmedelsvaror visade ett positivt resultat för Carrefour-gruppen.

Annons

Vill bli mer omnikanal

Det är också inom detta område, icke livsmedel, man nu satsar i och med köpet av Rue du Commerce. E-handelssajten säljer nämligen primärt elektronik och grundades redan 1999. Rue du Commerce ska vara en av landets ledande renodlade e-handlare.

Köpet inväntar godkännande ifrån bland annat konkurrensmyndigheter men beräknas vara klart i början av 2016.

Carrefour, som tar emot 12,5 miljoner kunder varje dag, hoppas med köpet kunna accelerera sin omnikanalstrategi och stärka sig i andra kategorier än livsmedel.

 

Foto: ProjectManhattan

Annons