Intersport: Positivt resultat efter e-handelstillväxt på 72 procent

Butikerna tappar.

Sportkedjan Intersport meddelar idag att de vänt en negativ trend. Företaget kan nämligen rapportera "en stark utveckling och ett positivt resultat" för 2018. Under förra året ska Intersport samtidigt implementerat en ny värdegrund, vision, mission och affärsidé.

- Flera stora och viktiga initiativ är i drift och vi kan presentera ett positivt rörelseresultat för 2018. Det har varit vårt mål och är en bekräftelse på att våra initiativ till förändring ger resultat, säger företagets vd Marcus Wibergh i ett pressmeddelande.

Annons

LÄS ÄVEN: Intersport visar hela sortimentet digitalt

Företaget vill bli bäst på omnikanal, ett område man nyligen investerade i med ett nytt butikskoncept.

E-handeln växer kraftigt

Satsningarna på e-handel har också visat sig ge resultat. Intersport meddelar nämligen ett positivt rörelseresultat på 5 miljoner kronor (före avskrivningar och avsättningar). Tillväxten sker bara i e-handeln.

- Försäljning på jämförbara butiker blev 1,5 procent lägre jämfört med föregående år. Däremot har e-handeln vuxit kraftigt och den digitala handeln ökade med 72 procent totalt, skriver företaget.

Intersport minskade sina kostnader med cirka 60 miljoner kronor under 2018. Detta samtidigt som investeringar har gjorts i ny plattform, nytt kassasystem och nytt centrallager i Nässjö.

Annons