Intersport bygger vidare med virtuella butiker

Intersport fortsätter sin omnichannel-satsning med virtuella butiker. De digitala enheterna för e-handel som under våren placerades ut på Arlanda får nu sällskap, fast den här gången hamnar de i sportkedjans egna butiker.

Under 2014 inledde Intersport ett samarbete med företaget Virtual Stores för att ta fram egna så kallade virtuella butiker.

Något som innebar att man tidigare i år placerade ut digitala enheter, helt enkelt stationer utrustade med en 40”-skärm, på Arlanda flygplats där man kan e-handla. Nu satsar sportkedjan vidare på konceptet i sina egna butiker.

Annons

– De virtuella butikerna möjliggör för oss att optimera butiksytan i butik, samtidigt som vi breddar och fördjupar sortimentet. Det är också ett sätt för oss att få olika digitala kanaler att samverka, främja varandra och driva trafik mellan e-handel och våra fysiska butiker, säger Daniel Anvell, COO på Intersport och ansvarig för satsningen.

Scanna QR-koder

De digitala enheterna visades för första gången upp i samband med VM i Falun som ägde rum tidigare i år. Förutom tre enheter på Arlanda hittar man nu även dessa i Intersports butiker i Liljeholmen, Lidingö, Sicka och på Drottninggatan i Stockholm. I nästa vecka öppnar en ny Intersport-butik i Täby som även den kommer att ha en enhet.

För att handla laddar konsumenten ner den nya appen Intersport Sverige och väljer ”scanna QR-koder”. När en varas QR-kod scannas från skärmen kan kunden bland annat välja färg och storlek på den önskade varan och lägga den i kundvagnen. När kunden klickar på ”Gå till kassan” skickas man vidare till hemsidan där köpet slutförs.

E-handel i butik har blivit en allt mer vanlig företeelse. Nyligen placerade skokoncernen NilsonGroup ut onlinestationer i ett antal utvalda butiker för koncepten Din Sko, Nilson Shoes och Ecco.

Annons