Annons

Intervju: Fyndiq om varför de profilerar sina handlare

Intervju: Fyndiq om varför de profilerar sina handlare

2013-10-31 08:42

För varje dag kommer vi närmare e-handelskonferensen Emeet. En deltagande Partner vid namn Fyndiq ser fram emot evenemanget. Vi har pratat med dem om merförsäljning, kritiken ifrån e-handlarna och vad som säljer bäst.

Alla med biljett laddar förstås inför Emeet i nästa vecka. En av de deltagande är merförsäljningskanalen Fyndiq. En e-handelssida som mycket snabbt blivit en aktör att räkna med. Deras resa har dock inte varit spikrak och vi tar nu ett snack med marknadschefen Fredrik Norberg om Emeet och en hel del annat.


Hej Fredrik, ni var med på en hörna förra året men i år går ni all-in på Emeet som Partner. Varför engagerar ni er i event som Emeet?

Fredrik NorbergFyndiq är en säljkanal för handlare och därför är det självklart för oss att finnas med i de sammanhang där handlarna finns. Vi har mycket bra erfarenheter från Emeet där vi tidigare fått bra feedback, tankar och idéer från både våra befintliga handlare men även från potentiella nya handlare. Sedan är det alltid några gobitar kunskapsmässigt som man får med sig från de olika sittningarna.
 
Ni är en så kallad merförsäljningskanal. Varför behöver e-handlare merförsäljningskanaler?

För att öka försäljningen, det är inte svårare än så. Med oss så kan man få försäljning som man kanske inte hade fått genom sin egna kanal pga att vi marknadsför oss på ett annat sätt och mot en annan målgrupp. Sedan kan det finnas anledningar till att sälja via oss som att man precis har startat en webbshop och vill komma igång med sin försäljning, att man har reaprodukter kvar som man inte vill fortsätta pusha för, eller så vill man bara ha den jämna extraförsäljningen som vår kanal kan erbjuda.
 
Bör alla e-handlare testa sälja via Fyndiq eller passar vissa segment bättre än andra?

Absolut, alla borde testa. Vi spänner redan idag från små enmansbolag till börsbolag och med produkter från mobilskal till bilreservdelar. Det kostar inget förrän man säljer, så det är ju helt riskfritt att prova.
 
Vad säljer absolut bäst på Fyndiq?

Mobiltillbehör leder fortfarande, men de andra segmenten ökar stadigt från vecka till vecka så vårt beroende av det segmentet är inte alls som det kanske var för ett år sen. Övriga segment som funkar bra är Hälsa & Skönhet, med t.ex. smink, parfymer, lösnaglar och löshår. Ett roligt exempel är att vi har nu inför Halloween sålt över 1500 färgade linser, som var en produkt som vi knappt visste att vi hade för två veckor sen, så det är väldigt svårt att gissa vilka storsäljare som väntar runt hörnet.
 
På er blogg lyfter ni varje månad en av era handlare. Den senaste om en byggnadsingenjör som blev e-handlare. Varför gör ni dessa ganska djupa profiler av era kunder?

Vi vill vara personliga. Vi ska aldrig kännas som multinationellt storföretag, utan snarare som e-handlare som dagligen också kämpar med Adwordskonton, missnöjda kunder och julhandelsångest. Utöver det så vill vi lyfta fram de som vi tycker varit en extra bra Fyndiqhandlare och just denna story om byggnadsingenjören är ett måste att läsa för de som inte gjort det ännu.
 
Fyndiq växer så att det knakar och visar ibland upp tillväxtsiffror på flera hundra procent. Varför tror ni att det går så fort framåt för er?

Ja, vår handlares försäljning har ökat med flera 100%, och fortsätter att öka med fortsatt hög takt. Detta tror vi dels beror på att vi har tagit en unik position på marknaden som är attraktivt för den stora massan, och dels har vi lyckats pricka rätt i mycket av det vi byggt kring sajten, marknadsföringen och organisationen i stort. Sedan har det varit mycket silvertejp på vår rymdraket, men vi har trots det lyckats lyfta med raketfart. Så nu handlar det om att byta ut silvertejpen mot coola Nasaprylar så vi kan klara av att gå över till warp-speed. :)

Ni fick mycket kritik när ni nyligen ändrade er prismodell, med en del hot om avhopp. Hur gick det egentligen?

Ja, det var lite turbulent där ett tag. Det hotades om att prishöjningar skulle ske, om de inte helt skulle sluta sälja hos oss. Det som har hänt är att vi har haft en generell prissänkning på 2% från då vi lanserade nyheten, till idag. En handfull handlare slutade sälja, de flesta hade ingen försäljning hos oss, och samtidigt har vi sedan dess fått in 60 nya handlare som börjat sälja. Faktum är att den veckan då vi släppte nyheten och det stormade som mest så slog vi rekord i nya handlare in och uppladdade produkter. Sedan så har vi nu en annan press på oss att leverera den ökade försäljning vi sagt att dessa pengar ska gå till, men den pressen gillar vi att ha.
 
Hur tror ni framtiden kommer se ut inom e-handeln när det kommer till samlingsplatser för rea, fynd, överskott och hyllvärmare?

Svår fråga, men något som är säkert är att man kan inte blunda för sina hyllvärmare utan man måste ha en bra strategi för hur man ska hantera dem. Har man inte koll på det kan det knäcka vilket företag som helst, oavsett om man säljer skor på nätet eller heter Kapp Ahl.
 
Som Partner är Emeet-gridden förstås öppen för en session med ett ämne ifrån er. Kommer ni vilja diskutera något speciellt under Emeet?

Ja, men det är inte helt spikat ännu. Kanske hur man inte ska göra en Facebook-kampanj. (Vi drev ett par hundratusen personer till vår Facebooksida i förra veckan av misstag, som sedan möttes av att sidan inte gick att lika pga att Facebook låg nere)


Vi tackar för svaren och ser fram emot Emeet i nästa vecka där ni bland en massa trevliga e-handlare även kan snacka lite med Fyndiq. Allting e-handel kommer att vara på agendan och det är ni deltagare som hjälper till att utforma evenemanget.

 

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Jimmy Öström
2013-11-01 02:01

Jepp, alla kan snacka och gnälla men det är bara titta på siffrorna hur många e-handlare (eller kanske ska skriva människor) som verkligen gör vad man menar. MYCKET snack och som vanligt lite verkstad när det gäller mänskligheten!

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta