Annons

Intervju: Klarna tipsar hur du ska bryta ny mark

Intervju: Klarna tipsar hur du ska bryta ny mark

2013-10-29 11:34

Nästa vecka den 7 november träffas 300 e-handlare på Postens huvudkontor för spännande diskussioner under e-handelskonferensen Emeet. Bland deltagande leverantörer finner vi ingen mindre än Klarna. Inför konferensen intervjuar vi dem om att gå internationellt, Klarna Checkout och framtiden, samt vad de kommer bidra med under Emeet. Häng med.

Femte upplagan av e-handelskonferensen Emeet går som sagt av stapeln i nästa vecka. Betalleverantören Klarna är Partner till Emeet och kommer delta på evenemanget. Då Emeet är en så kallad unconference eller knytkonferens är deltagarna själva ansvariga för att skapa evenemanget. Detta gäller även de leverantörer som deltar och vi tänkte därför snacka lite med Klarna om varför de är med på Emeet, men även en del annat.

Mikael Wintzell, EVP Sales på Klarna, är den som berättar mer om deras engagemang i Emeet.


Hej Mikael, ni var tidigt med på Emeet-tåget. Vad finner ni speciellt med detta evenemang?

Mikael WintzellVi gillar verkligen Emeet. Ett evenemang helt på handlarnas villkor skapat och drivet av riktiga eldsjälar skapar en unik stämning. Formatet är helt rätt för att komma ner i detaljerna när det gäller e-handel och för att diskutera hur man ökar försäljning. För Klarna har det känns som ett självklart forum att medverka i och stödja.

Under förra årets Emeet var en stor snackis Klarna Checkout. Hur har mottagandet av "superkassan" varit hos e-handlarna?

Konverteringsökningen hos e-handlarna har varit fantastisk och har slagit våra högt ställda förväntningar. Mot den bakgrunden kan vi inte säga annat än att mottagandet varit riktigt bra. Dock finns det alltid saker som man kan förbättra och därför har vi precis lanserat en uppdaterad version av Checkout för att leverera en ännu bättre lösning till våra handlare inför julhandeln. Den nya versionen har tagits fram helt och hållet tack vare den feedback och kommentarer som e-handlare gett oss.

Samtidigt som Klarna jobbar hårt i Sverige satsar ni även utomlands och i år verkar fokus ligga på Tyskland. Hur går er internationella expansion?

Den går bra! Tyskland är en enorm och väldigt spännande marknad under tillväxt och vi har på mycket kort tid etablerat oss som en av de ledande aktörerna inom betalningar på nätet.

Vi vet att ni tittar åt USA som en intressant marknad att ta sig an. Har ni någon tidsplan kring detta och vilket blir nästa fokusområde efter Tyskland?

Vi utvärderar olika strategiska alternativ kontinuerligt men jag kan inte säga något om när eller ens om. Det är mer sannolikt att nästa geografiska expansion är till en större marknad inom EU.

Har ni några bra tips till svenska e-handlare som vill vidga sina vyer till andra länder?

Gå på stora marknader direkt! Det kräver i princip lika mycket jobb att gå till Tyskland som till exempelvis Finland om man ska göra det helt och fullt, och samtidigt är marknaden nästan tio gånger större. Oavsett var man väljer att gå gäller det att göra sin hemläxa och sätta sig in i marknaden. Det lönar sig i längden, både på kostnads- och intäktssidan. Om du tittar på andra framgångsrika företag inom e-handel så är det ofta datadrivna med fokus på detaljer i analysen och utförandet. Jag kan inte nog understryka vikten av ödmjukhet inför behovet av den lokala känslan på de större europeiska marknaderna, inte minst Tyskland.

Det vi ser som två utmaningar för e-handlare som expanderar till andra länder är frakt och betalning. Kostnad och effektivitet i fraktlösningar samt skalbara och välkända betallösningar är ett måste. Stabila, långsiktiga relationer med en partner som finns på alla marknader du vill vara på kan underlätta på många sätt.

Hur ska man veta vilka betalsätt som är populära i de länder man går in i. Hur analyserar Klarna detta inför en lansering i ett nytt land?

Om man utvärderar någon av de marknader som vi är verksamma i är det bara att höra av sig till oss för information. Alla europeiska marknader är väldigt olika, men generellt kan man väl säga att möjligheten att betala efter köp uppskattas på många marknader, och det gör även kortbetalningar. Konsumenter letar efter trygga och enkla alternativ. Viktigt att tänka på är att det inte bara är betalsättet i sig som är viktigt utan den lokala anpassningen och implementeringen av densamma.

Vår analys bygger på väldigt många parametrar, inte minst gör vi väldigt avancerade bedömningar kring hur vår modell ska anpassas till varje ny marknad, vi tittar dessutom på betalningslandskapet i marknaden generellt, inte bara online samt trender och luckor i den.

Klarna Checkout har nu testats i Sverige i några månader. Har ni börjat rulla ut tjänsten utanför Norden? Och hur har i så fall mottagandet varit där?

Checkout har än så länge rullats ut i Sverige, Norge och Finland med riktigt häftiga resultat för anslutna e-handlare. Nu står våra andra marknader på tur så jag får återkomma med svar på hur den tagits emot utanför Norden vid nästa Emeet.

Vad kan kunder till Klarna se fram emot under nästa år?

Vi fortsätter att utvecklas på nya marknader och utvecklar kontinuerligt våra produkter med utgångspunkt i den feedback vi får från våra anslutna e-handlare och konsumenter. Det är inte heller omöjligt att vi inom 12 månader är verksamma på nya marknader.

Under Emeet kommer ni förstås ha möjlighet att starta en egen session. Vad kan denna eventuellt tänkas handla om? Vilket e-handelsämne ligger er närmast om hjärtat just nu?

För Klarna handlar det alltid om hur vi kan öka försäljningen för våra e-handlare, och göra det enklare och tryggare att handla på nätet. Jag tror att vi framförallt kommer att tala om detta när det gäller mobiler, och hur otroligt bra Checkout har funkat i mobila kanaler, ett diskussionsämne som varit hett eftertraktat runt om i Europa den senaste tiden. Med Checkout ser vi e-handlare som visar lika bra kassakonverteringar för mobil som på datorn.


Vi tackar Mikael för svaren och ser fram emot spännande diskussioner med Klarna under nästa veckas Emeet. Om de bjuder på tårta som förra året får vi vänta och se. Ett fantastiskt evenemang utlovas dock till er som lyckats få en biljett.

 

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta