Annons

Intervju: Pineberry om varför Bing kan vara bra

Intervju: Pineberry om varför Bing kan vara bra

2013-11-01 09:19

Pineberry är en SEO- och webbyrå som hjälper e-handlare att synas på den stora vida webben. Företaget har tidigare stöttat Emeet och kommer i år igen deltaga som Partner till Sveriges häftigaste e-handelsträff. Inför detta har vi ställt några frågor till Pineberry, som agerar på ett lite annorlunda sätt i en starkt fluktuerande bransch.

Pineberry är ett ovanligt och annorlunda bär, som en inverterad jordgubbe, och precis som bäret ska företaget Pineberry bjuda på en annorlunda upplevelse för sina kunder. Men hur roligt kan då sökmotoroptimering egentligen vara? Vi ställer här nedanför en del frågor till en av Pineberrys grundare, Stefan Mahlstein, om denna föränderliga bransch. Häng på!


Tjena Pineberry, trogen Partner till e-handlarnas egen konferens Emeet. Vad är det hos Emeet som lockar in er som SEO-byrå?

Stefan MahlsteinDet är självklart att få träffa och lära känna en av våra primära målgrupper. Om vi inte förstår våra kunders utmaningar så kan vi inte leverera på ett tillräckligt bra sätt. Dessutom står vi precis som Emeet för att utbilda våra kunder. Ju mer vi alla som arbetar med e-handel på olika sätt vet om hur vi ska agera online desto bättre.

Med tanke på Googles uppdateringar, Pingviner, Pandor och Kolibrier känns SEO-branschen ganska skakig. Hur hanterar Pineberry denna ständiga förändring?

SEO-branschen skiljer sig egentligen inte så mycket från andra branscher där förändringar sker ofta. Och, faktum är att förändringarna är det som vi tycker gör jobbet med sökmotoroptimering både utmanande, intressant och kul. Det bästa sättet att hantera förändringar på är att vara ödmjuk inför det faktum att det som gäller idag kanske inte gäller imorgon. Det gör att vi måste stå på tå hela tiden och anpassa oss snabbt till de nya spelregler som Googles uppdateringar medför. Det får inte finnas några heliga kor utan det är det som funkar för våra kunder som vi ska fokusera på.

Roterar e-handelsvärlden runt Google eller ska man även titta på andra sökmotorer som t.ex. Bing?

Ser man till marknadsandelar så är Google absolut störst, men för en hel del kunder kan det definitivt vara värt att komplettera med Bing när det gäller sökordsannonsering. Dels för att det går att få en hel del mer trafik och försäljning, dels för att kostnaden per klick i många fall är lägre på Bing än Google. Det är helt enkelt mindre konkurrens. Så länge volymerna är tillräckligt stora är det värt att arbeta aktivt med Bing också.

Hur tycker ni att man som e-handlare skall fördela trafiken till sin sida, med tanke på sociala nätverk och sökmotorer?

Vi anser inte att man ska fördela trafiken på något särskilt sätt rent generellt. Det viktiga är att satsa på det som faktiskt fungerar för just dig. Det är lätt att dras med i nya medier, men ska man arbeta med exempelvis sociala medier måste man veta vad man gör precis som i andra sammanhang. Vad som fungerar eller inte fungerar beror på en mängd olika faktorer, vilka produkter du säljer, hur du hanterar de olika kanalerna, budskapet, hur mycket tid du är beredd att lägga etc. Vår utgångspunkt är alltid ökad försäljning och hittar du en kanal som fungerar så bör du försöka få ut så mycket som möjligt ur den kanalen. Oftast kompletterar de olika kanalerna varandra snarare än konkurrerar.

Ni har tidigare berättat om hur ni vill göra SEO-branschen mer transparent och vara mer öppna mot kunderna. Är detta ännu viktigare idag med tanke på den snabba förändring som pågår?

För oss har det alltid varit viktigt att vara totalt transparenta gentemot våra kunder med vad vi gör, varför vi gör det och vad det kostar. Att förändringar går snabbare påverkar inte vikten av detta, däremot ställer det lite högre krav på snabbare och mer frekvent information till kunderna. Med risk för att bli tjatig finns det ingen anledning att välja en leverantör som inte ger dig som kund total transparens eller försöker tvinga in dig i långa och exklusiva avtal. Det gör man bara som leverantör om man har något att dölja eller faktiskt inte kan leverera det man lovat. Vilket osökt för oss in på alla dessa SEO-leverantörer som dessutom "garanterar resultat" vilket faktiskt är helt omöjligt att göra!

Som Pineberry-kund ska man lära sig mer om SEO och det arbete som ni utför. Förlorar ni inte kunderna om ni utbildar dem i det ni gör?

Det stämmer bra, men vi har faktiskt inte sett att vi förlorar kunder på grund av det. Tvärtom så ger det ett stort förtroende. Och, dessutom ligger det i vår filosofi att vi bara skall ha kunder som vi uppfyller ett faktiskt behov för. Om de blir så duktiga att de kan göra allt själva så skall de inte vara kunder hos oss. Det finns ingen anledning att betala någon annan för något som man hinner och kan göra helt själv, eller hur?

Ni driver vad som ska vara Sveriges största SEO-blogg, Sökmotorkonsult.se. Vad är målet med denna blogg som ser ut att innehålla en hel del guider och tester?

Målet är att utbilda de som vill veta mer om sökmotoroptimering så att de får bättre förståelse för vad som är viktigt och vad de bör tänka på. Sedan genererar det självklart en hel del leads till oss. Testar du din sajt i något av verktygen som vi har så får man räkna med att vi kanske kontaktar dig. Men, det är faktiskt väldigt många som använder sajten som i sin tur levererar tjänster inom sökmotoroptimering och det tycker vi bara är kul. Kan vi vara en samlingsplats för diskussion om sökmotoroptimering så är det bra på samma sätt som Emeet är ett diskussionsforum för e-handel i stort.

Varför heter ni Pineberry? Har ni smakat på bäret?

Namnet är helt fiktivt och vi tog det faktiskt innan bäret uppfanns. Det låg helt enkelt bra i munnen. Har tyvärr inte haft tillfälle att smaka på bäret ännu. Det är rätt svårt att få tag i, men nästa år så hoppas vi kunna provsmaka lite Pineberries. Vår VD Michael Wahlgren har nämligen satt lite plantor på landet som förhoppningsvis skall bära frukt till sommaren.

Som Partner till Emeet kan ni slänga upp ett ämne på gridden i nästa vecka. Har ni något som ni tror e-handlarna vill diskutera på djupet med Pineberry?

Absolut, vi kommer att berätta om ett antal misstag som e-handlare lätt kan göra när det gäller sökmotormarknadsföring och som kan bli väldigt dyra. Det blir konkreta exempel från verkligheten och självklart kommer vi även att ge förslag på lösningar. Mycket matnyttigt med andra ord, allt för att de som kommer ska få ut så mycket som möjligt av den tid de lägger på Emeet.


Ett stort tack till Stefan för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Vi ses på Emeet i nästa vecka. Då en del avbokningar börjar komma in finns det fortfarande en liten chans att få en biljett, testa att slänga in din ansökan här.

Foto: Emmbean

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta