Annons

JD sålde för 160 miljarder under Singles Day Många paket på bandet hos JD efter årets shoppingfest

JD sålde för 160 miljarder under Singles Day

2017-11-14 09:53

Men festen som egentligen brukar vara begränsad till den elfte i elfte, pågick istället i dagarna elva.

I helgen kunde vi berätta om den stora kinesiska e-handelsjätten JD.com och deras tekniska uppfinningar som fascinerar många. 

LÄS ÄVEN: Han skapar tekniken som tar näthandeln in i framtiden 

I helgen var det som bekant även Singles Day, som sedan starten på 90-talet vuxit till att bli världens största e-handelshögtid.

Ökade med 50 procent

Nu rapporterar JD att de sålde för ungefär motsvarande 160 miljarder svenska kronor i samband med Singles Day. Detta ska ha varit en ökning med 50 procent jämfört med förra året, skriver Reuters

Dock ska dessa siffror ha inkluderat transaktioner som skett under hela elva dagar före, under och efter Singles Day. JD:s konkurrent, marknadsplatsen Alibaba, rapporterade dock den elfte november enskilt och ska då ha sålt för motsvarande 213 miljarder kronor. Det ska vara en ökning med 37 procent, jämfört med 2016. Trots att högtiden grundades av Alibaba har nu alltså även JD fått en rejäl del av kakan.

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för 213 miljarder kronor på 24-timmar

Annons
Annons

11-dagarsjippo skulle ge betänketid

JD är, bortsett från just de stora marknadsplatserna, Kinas största e-handel och de startade sitt Singles Day-event redan den första november, vilket förklarar de elva dagarnas kampanjande. Som förklaring ska de ha sagt att de ville minska flaskhalsar, som annars lätt uppstår när alla beställer samtidigt. Dessutom ska de ha velat ge kunderna mer tid än ett dygn att bestämma sig för sina köp på.

JD konstaterar nu i efterhand att färsk mat och smink var de största hittarna under årets shoppingfest. Bland annat ska e-handlaren ha sålt över 55 miljoner ansiktsmasker under de 11 dagar som kampanjen pågick. Samtidigt som shoppingfesten alltså även nått Sverige, sprider den alltså ut sig mer och mer även i hemlandet Kina.

LÄS ÄVEN: Singles Day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel

TV-apparater för 126 miljoner på 60 sek

Dessutom ska kineserna ha spenderat 500 miljoner yuan, alltså över 630 miljoner kronor, på något så udda som luftkonditioneringsapparater - och detta ska ha skett inom loppet av 30 minuter. På samma sätt ska JD ha sålt TV-apparater för över motsvarande 126 miljoner kronor under en enda minut.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

Annons
Annons
PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Nio av tio nätbutiker har tekniska fel

Nya siffror: Nio av tio nätbutiker har tekniska fel

De hundra mest populära nätbutikerna har många problem när det kommer till kortbetalningar.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Budbee ökade med 300% - börjar hämta upp returer

Budbee ökade med 300% - börjar hämta upp returer

Nytt leveransrekord i traditionellt svag månad.

KitchenTime startar nät-outlet

Ska sälja kända varumärken till "riktigt bra priser".

Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord

Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord

Och fler matkedjor för diskussioner om ersättningsnivåerna.

Annons
Annons
Matsmart i

Matsmart i "listigt" PR-drag - bäst på att nå ut

Alla bolag använder samma influencers.

<nobr>E-handelskullen</nobr> 2008 om decenniet som gått

Helgläsning: E-handelskullen 2008 om decenniet som gått

Näthandelns jubilarer vittnar om såväl förbättringar som nya utmaningar - och siar om framtiden.

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Andreas Koschnike utlovar superomnibutik.

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

1
Odd Molly slog rekord i <nobr>e-handeln</nobr> - står nu för 40%

Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

"Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

Monomak söker:

Kontorsassistent inkl orderpackning och kundkontakt


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta