JD sålde för 160 miljarder under Singles Day

Men festen som egentligen brukar vara begränsad till den elfte i elfte, pågick istället i dagarna elva.

I helgen kunde vi berätta om den stora kinesiska e-handelsjätten JD.com och deras tekniska uppfinningar som fascinerar många. 

LÄS ÄVEN: Han skapar tekniken som tar näthandeln in i framtiden 

Annons

I helgen var det som bekant även Singles Day, som sedan starten på 90-talet vuxit till att bli världens största e-handelshögtid.

Ökade med 50 procent

Nu rapporterar JD att de sålde för ungefär motsvarande 160 miljarder svenska kronor i samband med Singles Day. Detta ska ha varit en ökning med 50 procent jämfört med förra året, skriver Reuters

Dock ska dessa siffror ha inkluderat transaktioner som skett under hela elva dagar före, under och efter Singles Day. JD:s konkurrent, marknadsplatsen Alibaba, rapporterade dock den elfte november enskilt och ska då ha sålt för motsvarande 213 miljarder kronor. Det ska vara en ökning med 37 procent, jämfört med 2016. Trots att högtiden grundades av Alibaba har nu alltså även JD fått en rejäl del av kakan.

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för 213 miljarder kronor på 24-timmar

11-dagarsjippo skulle ge betänketid

JD är, bortsett från just de stora marknadsplatserna, Kinas största e-handel och de startade sitt Singles Day-event redan den första november, vilket förklarar de elva dagarnas kampanjande. Som förklaring ska de ha sagt att de ville minska flaskhalsar, som annars lätt uppstår när alla beställer samtidigt. Dessutom ska de ha velat ge kunderna mer tid än ett dygn att bestämma sig för sina köp på.

JD konstaterar nu i efterhand att färsk mat och smink var de största hittarna under årets shoppingfest. Bland annat ska e-handlaren ha sålt över 55 miljoner ansiktsmasker under de 11 dagar som kampanjen pågick. Samtidigt som shoppingfesten alltså även nått Sverige, sprider den alltså ut sig mer och mer även i hemlandet Kina.

LÄS ÄVEN: Singles Day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel

TV-apparater för 126 miljoner på 60 sek

Annons

Dessutom ska kineserna ha spenderat 500 miljoner yuan, alltså över 630 miljoner kronor, på något så udda som luftkonditioneringsapparater - och detta ska ha skett inom loppet av 30 minuter. På samma sätt ska JD ha sålt TV-apparater för över motsvarande 126 miljoner kronor under en enda minut.

Annons