Annons

JD.com biffar till sig för att bli landets nummer ett

JD.com biffar till sig för att bli landets nummer ett

2015-01-30 08:30

Kinesiska JD.com fortsätter att bredda. Den här gången gör man en satsning på importerade livsmedel, en snabbt växande marknad i Kina. E-handlaren kommer att importera allt från mjölk och frukt till fisk och skaldjur från USA, Australien, Kanada, Chile, Frankrike och Nya Zeeland.

JD.com, kinas näst största e-handelsföretag, ökar takten i kampen mot Alibaba. Efter att man investerat 1,55 miljarder dollar i den kinesiska bilportalen Bitauto, satsar man nu på något lite mer matigt, nämligen import av livsmedel.

Något som mycket väl kan vara en väl riktad satsning då importerade livsmedel är en av landets snabbast växande marknader. Mellan 2000 och 2013 ökade livsmedelsexporten till Kina från 8,3 miljarder, till 95,1 miljarder dollar.

Ett exempel är kinesernas sug efter importerad mjölk, något som gjorde att Yihaodian sålde 600 000 paket mjölk på mindre än en timme.

Mjölk är inte oväntat också en av de saker som JD.com kommer att importera. Men även fisk, skaldjur, frukt och vin står med på en lång lista av matvaror från företag som Ocean Spray, Starbucks, Organic Valley, Mars, Quaker, Dead Guy Ale, Sun-Maid och Pringles.

Betalar gärna mer

Att kineserna gillar importerad mat beror delvis på larmrapporter om förgiftad mjölk och dålig kvalitet på nötkött, kyckling och åsna. Kinesiska livsmedelsproducenter har samtidigt svårt att möta den inhemska efterfrågan då allt mer jordbruksmark används för att bygga fabriker.

En färsk studie visar också att många konsumenter är villiga att betala upp till 40 procent mer för importerat mjölk, kött, frukt och grönsaker, eftersom de uppfattas som säkrare. Sedan tidigare har Alibaba ökat antalet importerade livsmedel på sina sajter, och nu är det alltså dags för JD.com att göra detsamma.

– Detta initiativ är ett stort steg framåt i JD.coms strategiska insatser för att dominera de vertikaler som är viktigast för våra kunder, från resor och bilar till importerade livsmedel, säger Haoyu Shen, vd för JD Mall.

 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta