JD.com går starkt framåt i jakten på Alibaba

Kinas e-handel består inte bara av Alibaba, även om de må ha en stor del av den. Deras största konkurrent JD.com vill också vara med på ett hörn, och enligt nya siffror så var deras fjärde kvartal ett bra sådant.

Den JD.com, vars affärsmodell påminner mer om Amazons än rivalen Alibabas, kan visa upp fina siffror för det fjärde kvartalet 2014. Den kinesiska e-handlaren ökade sin omsättning med hela 73 procent under perioden, jämfört med 2013, till 5,6 miljarder dollar.

Man kan samtidigt visa upp en vinst på 83,8 miljoner dollar för de tre månaderna och säger att en tredjedel av deras försäljning kom via mobila enheter under perioden. Under årets första kvartal räknar JD.com att omsättningen landar någonstans mellan 5,6 och 5,8 miljarder dollar.

Annons

Bred satsning väntar

Kina lider som många vet av ett överflöd av piratkopior och förfalskade produkter. Men medan Alibabas ordförande Jack Ma vill klassa dem som webbprodukter, så har JD.com istället jobbat hårt för att visa upp äktheten i de produkter man säljer.

JD.com har på senare tid även satsat utanför sin traditionella affärsverksamhet. Bland annat via ett nytt samarbete tillsammans med Tencent och Baidu, samt en satsning på importerade livsmedel. Man har även investerat i investerat 1,55 miljarder dollar i den kinesiska bilportalen Bitauto.

Källa: PressReuters

Annons