JD.com lanserar dedikerad onlinegalleria för USA

Nu kan kinesiska konsumenter köpa amerikanska varumärken direkt från e-handelsjätten JD.com.

Tidigare i våras lanserade JD.com en ny e-handelsplattform för internationella säljare, JD Worldwide. En sajt som gör det möjligt för utländska butiker och varumärken att sälja direkt till kinesiska konsumenter utan att behöva starta en verksamhet i landet.

Nu gör den kinesiska e-handelsjätten en USA-satsning på sajten genom att lansera vad man kallar en onlinegalleria, US Mall, helt dedikerad till amerikanska varumärken.

Annons

– Kinesiska konsumenter uppskattar att USA är världsledande inom områden som produktutveckling, rykte, kvalitet, tillförlitlighet och dess utbud av varor, säger Richard Liu, vd för JD.com.

Nolltolerans mot piratkopior

Lanseringen av den nya avdelningen är ett försök att komma ikapp Alibabas Tmall Global som har ett liknande upplägg och i dagsläget har återförsäljare från 11 olika länder på sajten. Med USA inräknat har JD Worldwide nu onlinegallerior för fem olika länder däribland Australien, Frankrike, Japan och Sydkorea.

Det är även ett sätt för JD.com att komma åt problemet med förfalskade produkter som inte är helt ovanliga på kinesiska sajter.

– I takt med att amerikanska företag inser att vi har nolltolerans mot förfalskningar, lyckas vi locka till oss allt fler amerikanska varumärken, säger Richard Liu.

Annons