Annons

JD.com ska odla färskvaror och sälja online E-handlare storsatsar på odling

JD.com ska odla färskvaror och sälja online

2019-01-04 07:00

Ska skapa en ny färskvaru-framställningskedja.

Den kinesiska e-handlaren JD.com har gått ihop med Mitsubishi Chemical som är ett japanskt kemiföretag för att skapa en ny färskvaru-framställningskedja som ska framställa färskvaror som ska säljas online och i fysiska butiker. Samarbetet ska binda samman modern jordbruksteknik och JD:s marknadsplats för att kunna erbjuda konsumenterna färsk och nyttig mat på ett smart sätt, det rapporterar nyhetssajten Tamebay.

JD meddelar att syftet med initiativet är att de ska kunna erbjuda sina kunder säker, näringsrik och miljövänlig mat. Det ska byggas ett växthus på 11 040 kvadratmeter som kommer att använda ett hydroponiskt odlingssystem, solljus och en nära såproduktionsmiljö via artificiellt ljus för att påskynda tillväxten av grödor.

Ska bli erbjudna direktplockade grönsaker 

Till att börja med ska det planteras grönsaker, -spenat, kål samt röd och grön sallad. Sedan ska det även odlas flera sorters frukter och andra grönsaker.

Annons
Annons

Växthuset kommer att vara programmerat så att det kan kontrollera temperatur, fuktighet, ljus och flytande gödselmedel. Allt ska vara noga planerat och inga agrikemikalier och bekämpningsmedel kommer att användas. Växthuset ska även vara kopplat till JDs logistiknätverk så att kunderna blir erbjudna de frukter och grönsaker som precis blivit plockade från plantagen.

Högre kvalitet än odlingarna på fälten

Enligt JD och Mitsubishi Chemical ska den nya färskvaru-framställningskedjan producera grönsaker av högre kvalitet än det som odlas i Kinas vanliga jordbruk, då dessa anläggningar kommer att ge 80 procent mer folat, 32 procent mer C-vitamin, 25 procent mer kalium och 37 procent mer fosfor.

- JD:s supply chain-teknik, logistiknätverk och e-handelskunnande kombinerat med Mitsubishi Chemicals sofistikerade odlingsteknik skapar en perfekt utgångspunkt för att framställa en helt ny jordbruksmodell som kan kultivera en färsk och hälsosam livsstil för Kina, säger Xiaosong Wang, ordförande för JD FMCG och livsmedelsföretag i en artikel hos Tamebay.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Annons
Annons
Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta